Enkelt menysystem
Når konsollen starter opp møter du en svart og rød introduksjonsskjerm og det spilles en liten trall før noen roper OUYA! Så kommer du til en veldig stilren meny. Her får du fire enkle valg, «Play», «Discover», «Make», og «Manage». Under «Play» finner du alle spillene og programmene du har installert.
«Discover» er butikken. Her forsøker utviklerne å gjøre det enkelt å surfe gjennom alle spillene som er tilgjengelig på konsollen. I skrivende stund er det 128 spill i butikken, og da er det greit å lage oversiktlige kategorier. Det blir spennende å se om det blir like enkelt å navigere når det blir mange flere spill og programmer tilgjengelig. Foreløpig heter kategoriene «Check it», «Staffpicks», «Fresh», «Favs» og «Sandbox», i tillegg til en sjangerinndeling. Hvert spill kan lastes ned og installeres gratis, men det er opp til utviklerne hva du får spille kostnadsfritt, og hva du må betale for.
«Make» er et område som er beregnet for utviklere. Dersom du har en utviklerkonto kan du her logge deg inn og få tilgang til en utviklerportal. Er du ikke en utvikler kan du fortsatt komme inn her og få tilgang til en nettleser. Denne fungerer helt greit, men er ikke spesielt god å manøvrere med håndkontrolleren. Jeg plugget en standard mus inn i USB-porten og det fungerte helt smertefritt. Med denne var det fullt mulig å surfe på nettet.
Under «Manage» finner du ulike systeminnstillinger. I tillegg til informasjon om din Ouya-konto og intillinger for trådløse nettverk finnes det også et eget menyvalg som heter «Advanced». Dette tar deg til en standard innstillingsmeny for Android 4.1 Jelly Bean. Her finner du en del valgmuligheter som du kanskje ikke ville forvente å se på en konsoll, eksempelvis flymodus, GPS-innstillinger, og oversikt over databruk.
Menysystemet er godt tilpasset TV-apparater og alle spillene og programmene presenteres for deg i et rutesystem, ikke ulikt det man kjenner fra Windows 8. Disse rutene har en tendens til å ta veldig lang tid å laste inn, noe som gjør opplevelsen av å navigere i menyen litt frustrerende. All annen informasjon lastes inn svært raskt så her må det litt optimalisering til for at dette skal gå kjappere.
Når du klikker på en rute får du opp mer informasjon om spillet, noen skjermbilder, og muligheten til å laste spillet ned. Du får også muligheten til å anbefale spillet og se hvor mange andre som har gitt det en tommel opp. Det virker som om man skal kunne klikke på skjermbildene for å se dem i fullskjem, men det er ikke mulig i skrivende stund.
Det er opp til hvert enkelt spill hvordan de ønsker å ta seg betalt. Noen gir deg muligheten til å spille et bestemt antall brett, eller en satt mengde tid før du må betale for å få tilgang til resten. Andre satser på mikrotransaksjoner, mens noen er donasjonsbaserte.
Spillutvalg med begrenset appell
Utvalget i dag er ikke så veldig mye å skryte av. Med unntak av Final Fantasy III er alle titlene produsert av relativt ukjente utviklere og de fleste er småspill av varierende kvalitet. Når det er sagt har de spillene jeg har prøvd kjørt helt smertefritt. Jeg har ikke opplevd noe hakking eller problemer under spillingen, og håndkontrollen har vært responsiv. Med andre ord har konsollen potensial til å kjøre interessante spill.
Et av de bedre spillene jeg har brukt tid på så langt er «Saturday Morning RPG». Dette er et humoristisk rollespill med retrografikk som forteller historien om Marty, en helt vanlig kar som må redde jenta han elsker fra den onde «Commander Hood». Dette gjør han ved hjelp av den magiske notatboken han får av «The Wizard». Historien er skrullete og morsom, og kampevnene til Marty utvikler seg hele tiden slik at kampene fortsatt er engasjerende. Dette er et episodisk spill og vi kan se frem til flere underholdende episoder fremover.
Et annet spill som har fått «tommel opp» fra meg er Vector the Game hvor du spiller en anonym arbeider som forsøker å flykte fra et undertrykkende regime. Spillet er et løpespill som er inspirert av parkour, og det gjelder å time bevegelser og triks slik at du unngår å bli fanget opp slemminger med elektriske våpen.
De fleste av spillene som finnes i Ouya-butikken i dag er ikke eksklusive spill. De er tilgjengelige på mobiltelefoner, nettbrett eller på pc og nett. Man kan selvsagt argumentere for at det er ønskelig å kunne spille enkelte av dem på storskjerm med en håndkontroller, men jeg tror konsollen må kunne by på noe mer for å kunne konkurrere ut en telefon som folk allerede har.
I tillegg til Ouya-spillene kan du installere emulatorer som kan kjøre klassikere fra andre konsoller. I dag ligger det ute emulatorer som støtter spill fra Nintendo Entertainment System, Super Nintendo, Nintendo 64, og Nintendo DS. Dette er veldig fint å ha, så sant du har tilgang på ROM-filer av favorittspillene dine. ROM-filer, som er digitale kopier av konsollspillene, er ulovlige med mindre du allerede eier en fysisk kopi.
Utenom spill kan du også laste ned ulike «apps» til din Ouya. Dagens utvalg er ikke så stort, men TwitchTV og TuneIn Radio viser at det finnes muligheter for å lage interessante programmer for TV-apparatet. Jeg tror dette er et av de områdene hvor konsollen har store muligheter. Dersom utviklere kaster seg på og lager gode programmer kan Ouyaen i teorien utkonkurrere både sine spillkonsollkonkurrenter og smart tv-tjenester på dette området.
Oppsummering
Selve konsollen er ganske elegant, men håndkontrolleren er ikke mer enn brukbar. Den har noen feil som må fikses opp i, og selv om utformingen er grei, er den rent produksjonsteknisk ikke optimal. Den føles litt billig, trolig fordi den er billig. Du får det du betaler for, og for 99 amerikanske dollar forventer du kanskje ikke en spillkonsollenes Lamborghini heller. Med noen små justeringer vil kontrolleren kunne bli helt adekvat.
Menysystemet er oversiktlig og enkelt, men tidvis litt tregt. Det er foreløpig ingen muligheter for å gjøre noen egne innstillinger på hvordan menyene ser ut eller hvordan de er organisert. Hele systemet gir litt inntrykk av å være det absolutte minimum. Det er helt greit, men heller ikke noe mer. På denne fronten har Ouya lovet at det vil komme oppdateringer og det blir spennende å følge utviklingen. Man får inntrykk av at hele konseptet fortsatt er i utvikling og med tanke på at konsollen fortsatt ikke er til salgs er jeg villig til å vente litt før jeg er for kritisk til programvaren.
Utvalget av spill og programmer er selvsagt ikke bra nok enda. Den klassiske konsoll-problematikken er at man må ha mange gode spill for å tiltrekke seg spillere, og man må ha mange spillere for å tiltrekke seg gode spill. Jeg håper at Ouya klarer å knekke denne koden, og det fremstår i hvert fall som om de gjør alt de kan for å få utviklere til å satse på konsollen.
Personlig tror jeg Ouya er avhengig av to ting for å bli en suksess. De må klare å fri til et bredt spekter av utviklere slik at konsollen ender opp med et spillutvalg som skiller seg fra mobiltelefoner og nettbrett. I tillegg må de klare å skape et felleskap av hackere, moddere og utviklere som kan skape kreative og spennende løsninger som lett kan implementeres for folk flest. Klarer de dette har konsollen potensial til å bli en hendig sak som de fleste kan ønske å ha i stua si. Like fullt er det en lang vei å gå for å komme dit, og det blir uansett spennende å følge dette prosjektet videre.