Apex Legends er i ferd med å gå inn i sin sjette konkurransesesong, noe som betyr at det er masse nytt innhold, store kartendringer og en splitter ny helt på vei til det populære battle royale-spillet. Som Norges eneste medium har vi fått snakke med utviklerne bak storspillet om hvordan de faktisk klarer seg, hvordan den nye hverdagen med hjemmekontor ser ut og hva fremtiden vil bringe på nye og gamle plattformer.
LES OGSÅ: Slik blir den sjette sesongen av Apex Legends »
Den spede begynnelsen
– Vi liker å eksperimentere med ting her i Respawn, og det var spennende da et par av våre designere kom til oss med et konsept for en Titanfall-inspirert utgave av Playerunknown's Battlegrounds, begynner Apex Legends' hoveddesigner, Carlos Pineda når jeg spør hvordan ideen bak spillet ble til.
– Folk testet konseptet vårt og likte det godt ... og så tenkte vi «Hva om dette ikke var Titanfall, men i stedet noe helt eget? Det virker bra nok til at det kan stå helt for seg selv, ikke sant?» Så det var på en måte der vi fant fram til det som senere kom til å bli Apex Legends. Jeg vil si at det tok omtrent et og et halvt år fra idé til endelig lansering, fortsetter han.
– Er det fortsatt dette som er produksjonstiden deres for nytt innhold? Er det så lang tid det tar å planlegge hva som skal være med i nye sesonger, hvordan kommende figurer skal fungere og hvor det neste kartet skal være?
– Det er vanskelig å bedømme helt, for arbeidet med de forskjellige sesongene overlapper gjerne. Vi er for eksempel ved begynnelsen av sesong seks nå, men vi har planer for helt fram til sesong tolv (og til og med lenger enn det), tenker Pineda høyt.
Her bryter spillets regissør, Chad Grenier, inn og utdyper:
– Vi har en omtrentlig plan hele veien som så blir utbrodert etter hvert som spillet utvikler seg. Men hvis vi snakker om konkrete nyheter i form av nye figurer, kartendringer og helt nye kart, er det fort snakk om godt over et år i ren utviklingstid. Så når vi sier «sesong 12» allerede nå, betyr ikke det nødvendigvis at det nye innholdet helt fram til det er ferdig laget og testet, men at vi har planlagt ulike helter fram til sesong 12, med en visjon for kart, våpen og alt mulig annet.
– Det er mye på lur. Vi vil at Apex Legends skal være et spill som kan ha et langt og godt liv i mange år framover. Det er flere nye funksjoner på vei som kommer til å tilføre mye spennende i tiden framover. Vi snakker om små og store innovasjoner som er på vei – noen snart og noen ikke fullt så snart, forteller han.
Smigrende konkurrenter
Og innovert, det har Apex Legends virkelig gjort. Allerede fra lansering i februar i fjor har spillet stadig funnet på nye og spennende funksjoner og mekanikker som senere har blitt videreført og adoptert av andre battle royale-spill. Blant de mest toneangivende er spillets ping-system, emotes man kan bruke når man faller gjennom luften og muligheten til å bli bragt tilbake til live også etter at man er «død».
Når jeg spør utviklerne om hvordan de ser på dette, smiler de lurt og sier at det ikke plager dem:
– Hva heter det? Immitasjon er den beste form for smiger? Noe sånt. Du vet hva jeg mener, ler Grenier.
– Vi ser ikke på andre battle royale-spill som konkurrenter på noen måte. Det er flere ulike målgrupper og vi liker å se på oss selv som en litt mer voksen battle royale, i hvert fall sammenlignet med Fortnite. Ser man på spill som PUBG igjen, er de enda mer «hardcore» enn oss. Sånn sett er vi på mange måter et sted midt imellom, hvor det både er plass til flere spennende historier og unike helter, men også et større lagfokus.
COVID-19 har ført til flere spillere
Apex Legends forrige sesong, sesong fem, var en stor suksess for spillet, som ifølge nye tall fra Respawn slo flere rekorder i antall nye og tilbakevennende spillere sammenlignet med alle de foregående sesongene. Jeg spør om hvorfor det er slik, og Grenier har to mulige svar:
– Jeg tror den første grunnen er COVID-19 og det faktum at mange flere er hjemme og spiller spill. For det andre er det faktisk slik at dette er noe som har skjedd hver sesong: Vi har hele tiden overgått oss selv ved at antall brukere jevnlig har vokst seg større. Ordet sprer seg, og når vi i tillegg jobber aktivt med å lage interessante historier basert på spillet og å være til stede på YouTube, betaler det seg. Så svaret er antagelig at dette er et punkt vi ville nådd uansett, COVID-19 eller ei.
– Apropos COVID-19: Hvordan kommer viruset til å påvirke arbeidet med fremtidig innhold og nye sesonger? Vil vi komme til å se mange store utsettelser?
– Det viktigste for oss vil alltid være utviklernes helse, og EA har gitt oss stort spillerom. Dette har allerede ført til utsettelser av en del innhold. Faktisk er også denne sesongen utsatt – vi har ikke annonsert det offentlig, men egentlig skulle den sjette sesongen allerede ha begynt for et par uker siden, hadde det ikke vært for COVID-19.
– Vi flytter definitivt et par datoer og en del innhold til senere anledninger – å jobbe hjemmefra er ikke fullt så produktivt i enkelte tilfeller, men da er det desto viktigere å gi utviklerne litt ekstra tid for å utvikle spillet og holde tritt med ønsker fra fansen uten å ødelegge helsa vår. Det tar en liten stund å komme fram til teknikker som er bærekraftige når hundrevis av mennesker plutselig må begynne å arbeide fra hjemmene sine, innrømmer Grenier.
– Har dette påvirket arbeidet med de kommende utgavene av spillet? Hvordan kommer for eksempel Nintendo Switch-versjonen til å se ut ved lansering?
– Vi kan ikke dele for mange detaljer, men Switch-utgaven vil tilsvare de andre konsollutgavene. Dette betyr at man vil settes opp mot andre konsollspillere og at man når som helst kan spille med venner på Xbox, PlayStation eller PC. Hvis man kaster seg ut i kamp med en PC-spiller på laget, vil man selvfølgelig også havne i samme «matchmaking»-kø som andre PC-spillere.
– Rent teknisk jobber vi med å optimalisere minnebruken og den slags for at spillet skal kjøre bra på Nintendos konsoll – målet er å nå en god bildefrekvens både i håndholdt og stasjonær modus. Det er på en måte der vi er nå: Spillet kjører bra og vi tester det kontinuerlig, slik at det bare er finpussen som mangler, forteller de.
Mikrotransaksjoner og e-sport til slutt
Noe av det jeg personlig lurer mest på angående Apex Legends, er hvordan spillet klarer seg rent økonomisk. Det er én ting at Respawn tilsynelatende får stadig tilførsel av nye spillere, men er det egentlig noen som kjøper kostymer og «loot»-bokser som – om jeg skal være brutalt ærlig – er altfor dyre.
Jeg er ikke fullt så brutal og direkte i spørsmålet mitt til Grenier, men han svarer likevel på tiltale:
– Jeg tror ikke jeg kan gå i detaljer her, men det er i hvert fall nok til at vi kan holde hjulene i gang, ler han. Vi evaluerer alltid om det er grunnlag for å endre på butikkløsningen vår – vi ser på statistikk og «feedback» knyttet til dette hele tiden. Hvis du for eksempel går flere sesonger tilbake, vil du se at vi gjorde en rekke endringer basert på hva spillerne fortalte oss, deriblant ved å endre på «heirloom»-systemet.
– Vi kjører også flere salg nå, og det er også basert på tilbakemeldinger fra spillere. Målet er at det skal være innhold for alle, forteller han.
Her bryter presseansvarlig inn og avslører at tiden for Zoom-møtet vårt snart er ute, men at vi skal få stille et kjapt spørsmål helt på tampen. Jeg benytter anledningen til å spørre om hvordan spillets e-sportsatsing har det og hvorvidt det er noen store nyheter på vei der:
– Det virker som om det går veldig bra. Vi har en egen divisjon innenfor EA som driver mange turneringer for oss, og de gjør det ganske bra. Vi gjør også det vi kan for å hjelpe hverandre, slik som hvordan vi nå har bakt en rekke «broadcasting»-funksjoner inn i spillet. Dette gjør det mye lettere å ha oversikt når man strømmer kamper og turneringer på Twitch og den slags.
– Målet er å fortsette å støtte e-sportavdelingen fullt ut – de har en del kule ting på lager, men det vil jeg heller overlate til de å avsløre når den tiden kommer, avslutter Grenier lurt.
Apex Legends' sjette sesong sparkes i gang den 18. august.
LES OGSÅ: Vår sniktitt på Ubisofts nye battle royale, Hyper Scape »