Feature

Spillåret 2021 - Beste enspiller, flerspiller og største skuffelse

Vi har kåret årets beste spill og største skuffelser (del 1)

Her er første del av vår årskåring.

I år som i fjor har vi i Gamer.no tatt en titt på spillene som har definert året som har gått, og trukket frem årets beste spillopplevelser på tvers av ulike plattformer. Vi har totalt ni kategorier: Beste enspilleropplevelse, Beste flerspilleropplevelse, Beste originale idé, Beste musikk, Beste lyddesign, Beste visuelle opplevelse, Beste historie, Største skuffelse og Største overraskelse. Som alltid har vi kåret én vinner i hver kategori, og to spill som deler på andreplassen.

Nytt av året er det at vi har valgt å dele kåringen i tre – rett og slett fordi det blir mer oversiktlig etter at vi skiftet design i høst. Dermed får du de tre første kategoriene i denne artikkelen, og de seks gjenstående kategoriene i egne artikler 27. og 28. desember. Utover det består de samme kategoriene som før.

Senere i mellomjulen får du mer innblikk i hva som er skribentenes personlige favoritter. Det er der vi får utløp for sine egne opplevelser, med spill av både kjent og mer ukjent art.

Vi begynner kåringen med enspillerspillene:

Beste enspilleropplevelse:

Psychonauts 2

Tilgjengelig til Xbox Series X/S, Xbox One Windows og PlayStation 4.

Det skulle ta oss 16 år å få en oppfølger til kultplattformspillet Psychonauts, men etter flere andre krumspring – og en merkelig feilslått liksombacking fra Notch – leverte Double Fine endelig i år. Psychonauts 2 er et fantastisk plattformspill med noen av de mest særegne og fantasirike områdene vi har sett i et spill i år, som samtidig makter å fortelle en overraskende god, om enn litt forenklet, fortelling med traumer og mental helse som tematikk.

Med et herlig rollegalleri, et vell av forskjellige og varierte områder å utforske, samt et herlig musikspor fra bransjeveteran Peter McConnell (Grim Fandango, Psychonauts, Day of the Tentacle, for å nevne et knippe) leverer Psychonauts 2 en fullspekket enspilleropplevelse fra begynnelse til slutt. Og selv om noen ting her og der er litt frynsete (kremt, slåssingen), veier de mange overraskelsene og helheten opp. Double Fines beste spill til nå – uten tvil.

Boblere:

The Forgotten City

Tilgjengelig til Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X og Nintendo Switch.

Skyrim fortsetter å komme ut i stadig nye utgaver og på stadig nye plattformer, men ikke bare det: Ut av Bethesdas ti år gamle sareptakrukke av et eventyr kommer det også stadig nye spillopplevelser. The Forgotten City startet som en mod til det foreløpig siste Elder Scrolls-kapittelet, men ble altså etter hvert til en selvstendig spillutgivelse, og for et spill det ble! Tidsloop-eventyret er så smart og kreativt satt sammen, og utførelsen er så elegant og gjennomtenkt, at det nesten er vanskelig å tro at det i all hovedsak er én person som står bak det hele.

Spillet foregår i romertida, i en by som er styrt av Den Gylne Regel: Hvis noen i byen begår en synd, vil alle innbyggerne sporenstreks bli drept. Mysteriet det hele sviver rundt, handler om hvem som skal komme til å bryte denne regelen, og det er nettopp det du er her for å finne ut av. Det gjør du gjennom å utforske byen, snakke med innbyggerne og eksperimentere med tidsloop-mekanikken, og det er i disse interaksjonene spillet virkelig skinner. Jo dypere i materien du kommer, jo mer fascinerende og medrivende blir byen, personene og trådene som binder dem sammen. Og der mange tidsloop-spill fort blir repetitive og frustrerende, fordi du må gjøre de samme handlingene igjen og igjen, kan vi ikke annet enn å applaudere måten The Forgotten City har løst dette på. Strålende, rett og slett!

Deathloop

Tilgjengelig til PlayStation 5 og Windows.

Den tilsynelatende endeløse markedsføringskampanjen for Deathloop var nok til å dempe spillelysten for enkelte medlemmer av Gamer-redaksjonen. Da spillet fra Dishonored-utvikler Arkane omsider kom til verden i september klarte det imidlertid å tenne gnisten igjen, mye takket være en herlig verden og flott samspill mellom spillets figurer.

Deathloop følger Groundhog Day-prinsippet, med en tidsløkke som gjentar seg igjen og igjen helt til man klarer å bryte seg ut. Å hjelpe protagonist Cole ut av marerittet er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, og veien til frihet handler om å tilegne seg kunnskap om Blackreef-øya, fiendene man må likvidere og selvfølgelig å lære av de mange, mange feilene man ender opp med å gjøre.

All lærdommen, kombinert med evnene man tilegner seg underveis, skaper en lekker lekeplass stappfull av nye muligheter til å knerte fiender på kulere og kulere måter. Faren for å når som helst bli invadert av andre spillere – i rollen som galningen Julianna – gir også opplevelsen et ekstra spenningsmoment.

Beste flerspilleropplevelse:

It Takes Two

Tilgjengelig til Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S.

En gang i blant dukker det opp et spill som gir oss så mye mer enn vi hadde forventet. Et spill som griper fatt i deg og ikke gir slipp før reisen er over, og du sitter igjen med et fornøyd glis om munnen i det rulleteksten seiler over skjermen. I 2021 var det spillet It Takes Two.

Det nyeste spillet fra Hazelight og Joesf Fares – Sveriges største rockestjerne siden Zlatan Ibrahimović – samler to spillere på samme skjerm og sender dem gjennom et eventyr som oser av moro. Her må man jobbe sammen for å navigere en lekker verden, som stadig vekk bombarderer deg med nye utfordringer og mekanikker.

It Takes Twos kanskje største styrke er at det varer så mye lenger enn man skulle tro, men at det likevel aldri blir kjedelig. Hver gang man tror at spillet nærmer seg slutten, dukker en ny og annerledes oppgave opp og skaper mer underholdning. Dette er rett og slett et fabelaktig samarbeidsspill, og en opplevelse enhver spillfan bør unne seg.

Boblere:

Halo Infinite

Tilgjengelig til Xbox One, Xbox Series X og Windows.

I en høst preget av skuffende skytespillopplevelser fra bautaene Battlefield 2042 og Call of Duty Vanguard, kom Halo Infinite inn som en reddende engel. Ikke bare kom flerspillerdelen overraskende flere uker i forveien av den planlagte lanseringen, men som varslet var den gratis for alle. Og da skyteglade spillere i november brynte seg på nettkampene, fant de et solid skytespill som leverte.

Ikke alt var perfekt. Frem til nylig var man låst til en tilfeldig spillelista av modi som gjorde at spillere kunne finne på å stikke av dersom de så seg tvunget til å spille noe annet enn det de egentlig ønsket. Og nivåprogresjonen som vedvarer for kontoen mellom kamper med «battle pass» har vært noen knepp for treg. Men selve spillingen, skytefølelsen og flerspillergleden er upåklagelig. Her leverer Halo – akkurat som i gamle dager – et av årets skytespillhøydepunkt.

Valheim

Tilgjengelig til Windows og Linux.

Valheim ble tidlig en av årets store flerspilleroverraskelser. Da spillet ble sluppet i Early Access på Steam i februar, tok det ikke lang tid før spillerne flokket seg til forskjellige servere for å leve ut vikinglivet. I fotsporene til spill som Rust handler det mye om å sanke, bygge og kjempe for å overleve, men med forskjellige biomer og fiender med hver sin sjef å nedkjempe.

Selv om det er mulig å spille alene, skinner spillet best om man får samlet en gjeng for å samarbeide om å få mest mulig ut av verdenen. På sitt beste leverer Valheim en flerspilleropplevelse på nivå med de største overlevelsesspillene på markedet de siste årene, og man trenger ikke mange timene for å se hvorfor spillet ble så stort.

Største skuffelse:

tarciltarcil, licensed under CC BY 2.0

Activision Blizzard-skandalen – og problemer i bransjen generelt

Tilgjengelig i store deler av spillbransjen, tydeligvis.

I nok et år preget av koronarelaterte utsettelser og halvferdige lanseringer, var det opptil flere spill som kjempet om tittelen «Største skuffelse». Det som skuffet oss mest i 2021 var imidlertid ikke et spill, men de forferdelige historiene om systematisk trakassering og diskriminering hos Activision Blizzard.

Sommerens søksmål mot det anerkjente selskapet bak World of Warcraft og Call of Duty avdekket elendige arbeidsforhold, spesielt for kvinner. Ting ble ikke bedre av at Activision Blizzard-sjef Bobby Kotick skal ha visst om flere av anklagene og at han holdt mange av disse skjult for styret. Likevel har ledelsen uttrykt gitt fornyet tillit til Kotick, til tross for krav fra de ansatte om at toppsjefen må gå.

Også hos Ubisoft fortsetter det å tikke inn meldinger om dårlige forhold, og manglende tiltak for å bedre situasjonen. Hundrevis av ansatte har kommet sammen for å kreve at ledelsen gjør endringer, men idet vi går inn i et nytt år er det tydelig at spillbransjen enda er langt unna å være et positivt sted å jobbe.

Cyberpunk 2077

Tilgjengelig på Microsoft Windows, PlayStation 4, Stadia og Xbox One.

CD Projekt Red

Den store Cyberpunk-katastrofen kom akkurat for sent til å bli med på vår kåring fra 2020. Takket være gjentatte magaplask for både spillet og utvikler CD Projekt RED har arrene etter Cyberpunk 2077 imidlertid holdt seg ferske, og litt over ett år senere har det funnet sin rette plass på listen over skuffelser.

Lanseringen av et av de mest etterlengtede spillene fra det siste tiåret ble ødelagt av en tilsynelatende endeløs mengde feil. Det hele ble bare verre av at CD Projekt jobbet iherdig for å hold alle problemene hemmelige frem til lanseringsdagen, slik at hverken spillere eller anmeldere fikk vite hvor ille ting egentlig var før det var for sent.

Selv uten alle de tekniske og visuelle feilene var Cyberpunk 2077 preget av uforståelige designvalg og håpløs kunstig intelligens. Likevel var det lyspunkter å spore, som for eksempel flere av spillets spennende sideoppdrag, og for enkelte har spillet vært akkurat det de drømte om siden kunngjøringen av Cyberpunk 2077 i 2012.

Battlefield 2042

Tilgjengelig til Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S.

Den populære skytespillserien fra EA og DICE tapte seg noe med 2018s Battlefield V, og spillere var derfor forsiktig med å være for optimistiske for neste innslag i rekken. Forventningene sank ytterligere etter en skuffende betatest for Battlefield 2042 i høst, og det endelige produktet skulle vise seg å ha mange av de samme problemene.

For store kart, men likevel for mange spillere. Forhatte spesialister i stedet for seriens vante klassesystem. Stridsvogner som er for kraftige. Våpen som ikke treffer der man sikter. Elendig ytelse, skuffende brukergrensesnitt og utallige feil. Klagene mot Battlefield 2042 har vært mange, og til tross for løfter om forbedringer fra EA har spillere i stor grad fått nok.

Siden spillets lansering i november har spillertallene stupt, og brukeranmeldelsene på Steam er «stort sett negative». At EA allerede tilbyr store rabatter på spillet og holder gratishelger bare en måned etter spillet kom ut sier også sitt.

Det var alt for del 1! I neste artikkel får du se hvilke spill vi har kåret i kategoriene Største overraskelse, Beste lyddesign og Beste visuelle design.

Siste fra forsiden