Akkurat hva Microsoft har ment om det vedlagte Kinect-kameraet til Xbox One har vært litt usikkert den siste tiden. Da selskapet begynte å selge konsollen også uten det mye omtalte kameraet i fjor sommer, tok mange det som en slags fallitterklæring – at Kinect rett og slett ikke var noe de ønsket å fortsette å satse på.
– Vi har ikke forlatt det, har MIcrosofts Phil Spencer nå sagt om kameraet i et intervju med Edge (via Gamesradar).
– Vi skal fortsette å bygge ut funksjonaliteten slik at den blir en verdifull del av økosystemet, forteller han.
Grunnen til at Microsoft valgte å begynne å selge konsollen også uten kameraet skal først og fremst ha vært for å tilby flere valgmuligheter og prismuligheter til kundene. Spencer ser på det som at man kan velge å kjøpe en konsoll for så å legge til Kinect senere.
Kameraveiving er ut i storspillene
Da Microsoft først slapp Kinect til Xbox 360 ønsket de å bruke kontrollgrenesnittet i mange av storspillene som ble lansert til konsollen. På et tidspunkt var også lanseringsspillet Ryse: Son of Rome til Xbox One planlagt som et spill drevet helt av Kinect, faktisk da til Xbox 360. Fokuset på å tilby Kinect-opplevelser i de allerede etablerte spillene virker dog å ha avtatt litt.
– Det er sjangre der Kinect fungerer bra, men om du spiller Halo eller Call of Duty er det egentlig ingen scenario der du tenker «Hey, jeg trenger en Kinect», forklarer Spencer.
Antageligvis kommer Microsoft til å fortelle litt mer om planene videre for Kinect under sin E3-presentasjon 15. juni. Gamer.no er på plass for å følge med på hva alle aktørene har å vise frem på den toneangivende messa.
Med de nye konsollene godt etablert er det på tide å legge fortiden bak oss.
Nå ser vi begynnelsen på slutten for Xbox 360 og PlayStation 3 »