I november i fjor ble mobilversjonen av Minecraft lansert, opprinnelig kun for PlayStation-telefonen men senere for et bredt spekter av telefoner som kjører Android og iOS.
Det var ikke meningen at Minecraft Pocket Edition skulle inkludere overlevelseselementene fra PC-versjonen av spillet. Den skulle heller ikke ha skaping av blokker og verktøy, en sentral del av PC-spillet. I stedet var fokus på å gjenskape den kreative byggemodusen uten monstre eller ressurssamling.
Nå innrømmer Mojang-sjef Daniel Kaplan at dette var en feil.
– Vi har lest tonnevis av kommentarer og feedback, og det ser ut som vi har gjort en stor feil. Dere ville ha monstre, ressurser, dyr og flere ulike blokker. Det betyr at kodebasen vi har laget ikke passer med den nye planen, som er å legge til alt det dere har spurt om. Så i det siste har vi reorganisert, omskrevet og endret hele planen for Minecraft: Pocket Edition, sier han på selskapets blogg.
Den neste oppgraderingen for mobilversjonen skal etter planen sendes inn til godkjenning 8. februar. Den inkluderer en god del grunnleggende endringer for å gi spillet et større overlevelsespreg, samt nye dyr og blokker. Men siden det å la spillerne lett skape egne blokker og verktøy krever store endringer i brukergrensesnittet vil ikke den komponenten inkluderes enda.
Ettersom Mojang har gjort mye arbeid med fundamentet håper de å kunne levere en langt raskere oppdateringsfrekvens i fremtiden.
Da Lars Devold tok for seg Minecraft Pocket Edition i en samlesak for iOS-spill var han ikke spesielt betatt av opplevelsen:
– Du plasserer blokker oppå andre blokker og bygger ting. Styringen er gjort med et virtuelt styrekors, sikten er litt kort, ellers fungerer det greit. Men for førtini kroner hadde jeg forventet mye mer enn det. Og om jeg skal være ærlig, har jeg en snikende mistanke om at det kan ta en stund før julepynten kommer på dette grantreet.
Forhåpentligvis får Mojang spillet på rett kjøl med sin nye strategi.