Oppfordrer PS3-eiere til å bruke mus og tastatur
– Så når spillet kommer ut på Playstation 3, vil det være helt identisk som PC-versjonen?
– Selve innholdet i spillet vil være helt likt, fordi alt dette er lagret på serverne. Alle spillerne, samme hvilken plattform, vil spille på samme server, sier Tanaka.
– Og hvis du kjøper begge versjoner av spillet vil du kunne logge inn på den samme kontoen gjennom begge to, la Sundi til.
– Hva slags muligheter vil PS3-spillerne ha til å kommunisere med andre spillere?
– Vi oppfordrer alle som spiller til å bruke mus og tastatur, selv om de spiller på PS3. Final Fantasy XIV er ikke bare et spill for flere plattformer, men også for flere regioner. Alle spillerne i verden vil derfor spille på samme server, samme hvor de kommer fra. Slik blir det veldig vanskelig å ta i bruk et lydbasert snakkesystem, når så mange snakker forskjellige språk. Vi har likevel et innebygd system som lar tekst bli oversatt mellom spillere, slik at alle kan kommunisere med hverandre om de ønsker, svarer Tanaka.
– Så hvis du kun har en vanlig PS3-kontroll, hvordan kommuniserer du da med de andre?
– Vi har et innebygget softwaresystem, som lar Playstation-spillere velge hva de skal skrive tegn etter tegn, forklarer Tanaka.
– Da tar det vel ganske lang tid å skrive slik regner jeg med?
– Ja, vi anbefaler absolutt alle å bruke tastatur, svarte Sundi mens han lo.
– Fokuserer på å rette opp problemer
– Og når kommer Final Fantasy XIV ut på PlayStation 3?
– For øyeblikket har vi planer om å gi det ut i mars 2011, men vi fokuserer likevel på alle problemene med PC-versjonen. Vi ønsker derfor ikke gi ut spillet på PlayStation før disse er løst, for å gi de nye spillerne en spillopplevelse som er så god som mulig, sier Tanaka.
– Jeg har sett på listen over forbedringer og endringer dere lover å gjøre, og den tar for seg nesten samtlige deler av spillet. Hvordan skal dere rekke å gjøre enorme forbedringer så raskt, når dere har hatt så store problemer så langt?
– Vi holder på med å gjøre fundamentale endringer ved spillets datastruktur, så når vi er ferdige med dem kan vi mye raskere forbedre spillet og løse alle problemene. Det vi skal fikse i november, som problemer med «lag» og forbedring av brukergrensesnittet, er ikke knyttet til datastrukturen, så det kan vi fikse ganske raskt, forklarte Tanaka.
– Jeg så nettopp at spillerne har fått ytterligere en gratis måned med spilletid fra dere, slik at de som kjøpte spillet tidlig nå har fått tre måneder før de må betale noen månedsavgift. Jeg kan ikke huske noen andre massive onlinespill som har tatt lignende grep så tidlig. Kan dere forklare tankegangen bak gratismånedene?
– Vi gav spillerne denne ekstra spilletiden slik at de selv kunne få se alle de store forbedringene vi kommer til å gjøre i spillet i løpet av november og desember. På denne måten kan de se hvor raskt spillet vil endre seg, alt potensialet det har og hva de kan forvente seg i fremtiden, før de avgjør om de skal betale noen månedsavgift eller ikke, svarer Tanaka.
– Aksepterer all kritikk
– Til slutt har jeg lyst til å spørre hva mottagelsen av spillet har fått dere til å føle? Mange som har skrevet om spillet, meg selv inkludert, har brukt veldig krasse ord.
– For oss er alle typer anmeldelser og artikler nyttige, selv de som ikke har mye bra å si om spillet. Vi tar dem veldig seriøst, setter pris på dem og aksepterer all kritikk, sa Tanaka.
Det er godt å se at utviklerne vet de har skuffet spillerne sine med Final Fantasy XIV. De godtar kritikk og later ikke som om alt er bare fryd og gammen. Det er også veldig fint at de tar rause grep og gir alle to måneder med gratis spilletid, og at de har store planer med å rette opp alle problemene så raskt som mulig.
Likevel finnes det ingen unnskyldning for å ha gitt ut spillet i en slik tilstand. Utsagn om problemer med datastrukturen, og at de ønsket å «utvikle» spillet sammen med spillerne for å få nyttige tilbakemeldinger, er fullstendig uakseptable grunner. Selv om alle massive onlinespill har problemer i starten, viser utgivelsen av Final Fantasy XIV en nesten ufattelig mangel på kunnskap fra utviklerens side. Hvis de da ikke allerede hadde bestemt seg for å ofre spillerne av PC-versjonen for å gjøre spillet bedre for Playstation 3. Betalende spillere er uansett ikke testkaniner.
Nå blir det interessant å se om de klarer å oppfylle lovnadene om alle forbedringene. Visepresident Hirochimo Tanaka har helt rett i at det finnes sterke elementer i Final Fantasy XIV, og at det er trist at de fleste spillerne ikke har fått se mer av dem. Spillet inneholder likevel mange designelementer som er hårreisende dårlige, så det er vanskelig å se for seg hvordan alle skal bli rettet opp i tide. Hvis utviklerne klarer alt de lover, vil Final Fantasy XIV stå for tidenes snuopprasjon innen den massive onlinespill-sjangeren. Troverdighet er likevel ikke noe de har bøttevis av for øyeblikket.