Det er ingen hemmelighet at fjorårets Call of Duty-spill, Infinite Warfare, var en aldri så liten skuffelse – både kritisk og kommersielt – for spillutgiveren Activision.
Nå har administrerende direktør for selskapet, Eric Hirshberg, tatt bladet fra munnen og uttalt seg om de skuffende salgstallene og seriens unike markedssituasjon:
– Det var helt klart ett fremtidsspill for mye. Hvis jeg, med det jeg vet nå, kunne valgt å lansere WWII et år tidligere, så er det åpenbart at det hadde passet mye bedre, sier han i et intervju med bransjenettstedet GamesIndustry.
– Da vi bragte Call of Duty til fremtiden med Black Ops II, var det et friskt pust i serien, noe den trengte. Men disse tingene forandrer seg hele tiden – derfor er tilbakemeldingene på WWII så langt så positive, ikke bare fordi det ser ut som et bra spill, men også fordi det er rett spill til rett tid.
Black Ops II danket ut Infinite Warfare
Videre forteller Hirshberg om hvordan Call of Duty er i en helt unik situasjon. Tidligere i år ble for eksempel Black Ops II tilgjengelig som et bakoverkompatibelt spill på Xbox One, noe som førte til at det dukket opp på salgslistene igjen og danket ut storebroren Infinite Warfare. I mai ble også det to år gamle Black Ops III oppdatert med nytt nedlastbart innhold.
– En fordel med vår unike situasjon er at vi har flere aktive spillunivers på en og samme tid. Vår holdning er at vi er fornøyde så lenge de spiller et Call of Duty-spill. [...] Call of Duty er ikke en vedvarende plattform, men heller noe med en helt unik karakter. [...] Det er flere måter å oppleve denne karakteren på, og vi har vist at vi har evnen til å holde publikum engasjert, ofte i mange år etter spillets opprinnelige lansering, forklarer Hirshberg.
Det virker med andre ord som om Activision ikke tar det så altfor tungt at Infinite Warfare ikke levde opp til forventningene, og at de heller ser på Call of Duty-serien som en helhetlig enhet.
Vi var likevel ikke spesielt fornøyde da vi anmeldte Infinite Warfare i fjor:
Les anmeldelsen her »