Vi beveger oss

Historien om kontrollere

Hvordan spillkontrollen gikk fra brytere til vibratorer – Del 5.

1: Bruk kroppen
2: Bruk hodet

Bruk hodet!

Ble du sliten av å lese om all den hoppingen og veivingen? Da roer vi ned og ser på hvordan vi kan spille med hodet isteden.

Emotiv Systems sensorhjelm.

Australske Emotiv Systems har siden 2003 jobbet med en hjelm, som via 14 elektroder bearbeider impulser fra hjernen slik at man kan kontrollere TV-spill. Dette kan være i form av tanker, ved å lese hjernens impulser ved spesifikke kroppsbevegelser eller ansiktsbevegelser.

OCZ Neural Impulse Actuator.

Av konkurrerende systemer har vi OCZs Neural Impulse Actuator og Neurosky. OCZ sitt system bruker tre elektroder, men i stedet for å direkte lese impulser fra hjernen, analyserer denne bevegelser i ansiktsmusklene, huden og nerveaktiviteten her. Fikk du lyst til å teste?

Neurosky bruker kun én elektrode og analyserer humør og sinnsstemninger, men tanker kan ikke behandles og ansiktsbevegelser blir tolket som forstyrrelser. Både OCZ og Neuroskys systemer vil til gjengjeld antagelig bli billigere enn Emotiv, men hvem som får det mest nøyaktige og enkleste systemet å bruke gjenstår å se.

Mark Bosanquet-Bryant hadde derimot ikke tid til å vente på Emotiv, OCZ eller Neurosky. Han brakk nakken i et dykkeuhell i 1986 og ble lam i store deler av kroppen. Ved hjelp av venner utviklet han en styringsmekanisme som kunne festes på spillkontrollere slik at han kunne styre med haka. I følge medspillere tok han ofte rotta på dem i Mario Kart, og sparket godt fra seg i Goldeneye til N64 og Halo i senere tid. Du kan lese mer om Mark her.

Det er ikke bare i dag at bevegelseshemmede har muligheten for å kunne spille. Hvis det er en ting dere kanskje har fått med dere hittil, er det at mye av det vi anser som nytt i dag først kom til Atari.

Og blant de særere tingene finner man KY Enterprises sine munnkontrollere. KY Enterprises drives av den tidligere luftfartsingeniøren Ken Yankelevitz, som ble spurt av Atari i 1981 om han kunne utvikle et kontrollsystem for en lam gutt som hadde lyst til å spille.

Styr med munnen. Foto: quadcontrol.com

Han har fortsatt å utvikle nye kontrollsystemer for blant annet Gamecube, PS2 og Xbox 360.

Neste helg kommer siste del i vår serie om kontrollere. Da tar vi for oss Virtual Reality og ymse elementer som var såpass sære at de ikke passet innunder noen av de andre emnene. Og ja, da vil de tålmodige av dere endelig få svaret på det dere har ventet på - hva er greia med vibratorkontrolleren?

1: Bruk kroppen
2: Bruk hodet

Siste fra forsiden