I en videopresentasjon under konferansen Edinburgh Interactive i dag fortalte Seamus Blackley at industrien burde fokusere mer på å lage morsomme spillopplevelser enn å tenke så mye på forretningsmodeller og trender. Dette melder Edge.
– Det er vanskelig å holde tritt med et publikum som er så lidenskapelig opptatt av spill. Fremtidens moro er å finne måter å tilpasse seg dette på, å bruke dette publikumets lidenskap, og ikke bli distrahert av trender, den ferskeste forretningsmodellen, sjangeren eller betalingsmåten, fortalte Blackley.
For å eksemplifisere hvordan dette faktisk skjer i dagens spillklima pekte Blackley på hvordan Game-butikkene i Storbritannia har slitt det siste året. De har hatt det tungt, men klarer å holde seg flytende på grunn av lidenskapelige spillfans som drar til butikken og bøtter ut 500 – 600 kroner for et konsollspill. En bragd, hevder Blackley, ettersom resten av underholdningsindustrien nesten ikke leverer fysiske produkter lenger.
Barbariske kjøpsordninger
– Dette skjer ikke på grunn av business eller kjøpsmodeller; det er fordi vi har et publikum som er så fantastisk lidenskapelige at de tolererer barbariske kjøpsordninger. Vi behandler dem som dyr, men de fortsetter å komme. Hvorfor det? Fordi de elsker spill. Vi snakker alt for lite om hvor mye vårt publikum elsker spill, appellerer Blackley.
For å se mot fremtiden avsluttet Xbox-veteranen videoen med å spå at fremtiden ligger i hendene på en ny generasjon med utviklere med et fokus på digitale utgivelser, som holder kontakten med publikummet sitt via sosiale medier. Blackley tror at disse oftest fokuserer på å lage spill som er ment å være pur moro, og at de forhåpentligvis er et tegn på at utviklere i fremtiden kan fokusere mer på morsomme opplevelser enn inntjening.
Simon Blackley var en av de viktige lederfigurene bak den første Xbox-konsollen, men har siden den gang hoppet videre på nye prosjekter. Nylig representerte han spillutviklere i den agentselskapet Creative Artists Agency, men gikk derifra i fjor. Han grunnlag også Capital Entertainment Group, et selskap som forsøkte å få spillindustrien til å adoptere en mer Hollywood-lignende modell, slik at spillskapere skulle kunne få mer kreativ frihet. Dessverre rakk selskapet aldri å gi ut ett eneste spill før det stengte dørene i 2004.
Les også: Crytek vil kun satse på «free to play» Les også: Vil overtale BioWare med cupcakes