Undertegnede var såpass godt fornøyd med strategispillet Men of War at det i forkant av Gamescom var naturlig å be om et intervju med folkene bak den allerede annonserte utvidelsen Men of War: Red Tide. Men det som skulle bli et rutineintervju fikk mer enn én merkelig vri i den trange båsen til 1C Company i Köln i dag.
Jeg hadde intervjuavtale med PR-sjefen hos 1C, og da jeg dukket opp i tide til intervjuet fikk jeg først beskjed om at han ikke var til stede. Jeg slo meg naturligvis ikke til ro med det, og fikk etter hvert ut av dem at han ikke lenger jobbet for selskapet. Derfor skulle de finne noen andre som kunne prate med meg om den allerede kjente Men of War-utvidelsen.
En ventetid på fem-ti-minutter ble fort til tjue, men omsider fikk de ansatte den nye PR-sjefen til å ta seg av meg.
Arbeidstittel A4
Anatoly Subbotin var neppe særlig forberedt på å bli intervjuet akkurat da. Kanskje var det deler av grunnen til at han i forbifarten nevnte at en utvidelse nummer to til Men of War var under utvikling. Når han først hadde fortalt om det fikk jeg like godt prate med Digitalmindsofts Managing Director Chris Kramer, som kunne fortelle i detalj om utvidelsen som ennå ikke har fått noen tittel, men som de internt kaller for Men of War A4.
Det som ligger bak arbeidstittelen A4 er at utvidelsen vil ha fokus på samarbeid, og at alle de 15 oppdragene skal være skreddersydd for fire spillere. Oppdragene vil være inspirert av historiske slag, men hvert oppdrag vil stå for seg selv og spillet vil ikke følge noen historie.
Konkurranseorientert flerspiller skal også være et stort fokus. Kramer pratet mye om hva han anså som svakhetene ved det første Men of War, blant annet hvordan flerspilldelen handlet først og fremst om å ha størst mulig stridsvogn, eller i hvert fall at spillerne hadde den oppfatningen.
Infanteriet var ikke kraftig nok i Men of War, og det gikk ut over spillegleden, ifølge Kramer. Derfor skal infanteriet forsterkes og balanseres i den nye utvidelsen. Stridsvogner skal bli dyrere og sjeldnere, mens antipanser-kanoner skal få mindre ammunisjon, slik at de ikke kan sløses bort på infanteri.
Balansering av enheter
– Det er gøy når du har et maskingevær som meier ned tjue soldater i enspillerdelen, men det er ikke så gøy når tjue av dine soldater blir meid ned av ett maskingevær i flerspillerdelen, fortalte Kramer. Som en løsning på dette avslørte han at de vil balansere enspiller- og flerspillerdelene ulikt, og at de vil arbeide mye med å gjøre opplevelsen best mulig for spillerne i alle situasjoner.
Utvidelsen skal også tilby en rekke oppdateringer til grafikkmotoren, noe som skal doble synsrekkevidden, øke detaljnivået på både soldater og gress, og gi bedre skyggelegging. – Dere vil definitivt merke stor forskjell på grafikken når Men of War: A4 er ferdig, poengterte Kramer.
Ifølge Digitalmindsoft-sjefen er spillet fortsatt ikke en gang i alfa-fasen, altså er en utgivelse trolig ganske langt unna.
Vi fikk også en god del informasjon om Men of War: Red Tide, som blir den første utvidelsen som kommer ut. Du kan forvente en sak om det i tiden som kommer her på Spillverket.no.