Apple og deres App Store har på nulltid etablert seg som en svært formidabel nettbutikk for spill. Årsaken til det er blant annet hvordan alle sammen kan lage små spill og kjapt spre de verden over. Det er riktignok vanskelig å oppnå popularitet der inne, men om det skjer så kan man fort eksplodere. Hypersuksessen Angry Birds er et strålende eksempel på det.
Siden disse spillene er adskillig mindre enn de typiske butikkspillene, er de som regel forholdsvis billige å utvikle også, men det finnes selvsagt unntak. Ifølge spillnettstedet Pocket of Megabytes brukte den australske iPhone-utvikleren Firemint nærmere 11 millioner norske kroner på å utvikle sitt Real Racing 2.
Dette er mange ganger høyere enn den typiske prisen for å utvikle spill til formatet - noen suksesser er sågar tilnærmet gratis enmannsprosjekter. Bransjenettstedet Gamesindustry.biz melder for eksempel at gjennomsnittsprisen for å utvikle et spill til Nintendo 3DS er rundt en tredel av den prisen, og at Real Racing 2 kostet omtrent like mye som de aller dyreste spilene til Nintendos håndholdte.
Firemint-sjefen, som vi selv intervjuet tidligere denne måneden, røper ingenting om spillets nåværende salgstall, eller hvorvidt det har solgt inn utviklingskostnadene. De har også storsuksessen Flight Control å lene seg på, så det er meget mulig at de ikke lider noen nød.
Real Racing 2 er en bilsimulator med fokus på en mer realistisk og fullstendig kjøreopplevelse enn det du kan finne i noen andre spill til iPhone og iPad. Spillet er særlig kjent for teknisk imponerende grafikk, og tok angivelig hele 18 måneder å utvikle.