I november kunngjorde Sony at E3 2019 vil foregå uten PlayStation på messegulvet. Konsollgiganten ønsket heller å fokusere på alternative måter å nå ut til både forbrukere og pressefolk, og nå har Shawn Layden – styreformann i Sony Interactive Entertainment Worldwide – forklart litt nærmere hvorfor han mener at E3 ikke lenger passer.
I et intervju med Cnet sa Layden at spillbransjen ser svært annerledes ut i dag – både for utviklere, journalister og spillere – enn den gjorde da E3 først startet opp. Samtidig føler han at messa ikke har tatt de nødvendige stegene for å henge med.
– Butikkene kom inn [...] og så hadde du journalister med spillblader og kamp om å få plass på forsiden. Og det var ikke noe Internett å snakke om. Så en handelsmesse (oversatt fra det engelske uttrykket «trade show», som i denne sammenhengen omtaler et arrangement hvor butikker deltar for å handle inn varer fra en produsent, journ.anm) på den tiden av året, for en gryende bransje, var akkurat det vi trengte, sa Layden og fortsatte:
– Butikkene bestemmer seg for hva de vil kjøpe i februar, og juni har blitt altfor sent til å diskutere hva som skjer ved juletider. Med Internett har vi spillnyheter 24 timer i døgnet, og dermed er det ikke like viktig for journalister. Så handelsmessa har blitt en messe uten noe særlig handelsaktivitet. Verden har endret seg, men E3 har ikke nødvendigvis fulgt etter.
Satser på færre, men større spill
På fjorårets E3 tok PlayStation en annen tilnærming til messa enn tidligere, ved å kun satse på en håndfull med spill. Målet er å fortsette i samme retning, og det bidro også til beslutningen om å hoppe over Los Angeles i juni.
– Med vår beslutning om å ha færre spill – større spill – over lengre perioder, kom vi til et punkt hvor juni 2019 ikke var den riktige tiden for oss å komme med noe nytt. Vi føler at dersom vi ringer med bjella og folk dukker opp i hopetall, så forventer de at «Å, nå skal de fortelle oss noe», sa Layden.
Sony er ikke den første til å droppe E3, og blant annet EA har kjørt sitt eget løp de siste årene. Trenden ser ut til å fortsette, og SIE-sjefen tror messa må endre seg drastisk for å holde seg relevant.
– Kan E3 gå over til å være en festival for spill, hvor vi ikke lenger samles for å slippe en ny bombe? Kan ikke messa bare være en feiring av spill, hvor vi har foredrag og paneler som bringer utviklere nærmere fansen?
Hvilke planer Sony har for spillåret 2019 er enda uvisst.
Selskapet har imidlertid bekreftet at arbeidet er i gang med PlayStation 5 »