Hvert innskudd i Final Fantasy-serien står som bautaer i sjangeren hvor alle mennesker har piggete, fargesprakende hår og minst ett tenåringskompleks.
Spillene er storproduksjoner som gjerne gir arbeid til hundrevis av dyktige mennesker i flerfoldige år. Til gjengjeld er spillene selve definisjonen på finpuss når de endelig lanseres, og de er like massive i størrelse som utviklingstiden skulle tilsi. Selv om denne typen spill langt i fra er alle sin kopp med te pleier det så godt som aldri være noe å utsette på den tekniske utførelsen.
Europeisk dato klar
Final Fantasy XIII, som blir seriens inntog på de nåværende hjemmekonsollene, som etter alt å dømme vil være like storslagent, har nå endelig fått en offisiell lanseringsdato i vesten. Både PS3- og X360-eiere vil kunne belage seg på en dose langvarig rollespill-lykke den 9. mars 2010.
Selv med alle våre spekulasjoner må dette sies å være overraskende tidlig, drøye tre og en halv måned er ikke så alt for gal ventetid, ikke engang for de mest hardbarka tilhengerne av serien.
I denne omgang får vi oppleve den vakre verdenen Cocoon. Cocoon er et paradisaktig og svevende himmelrike, som ligger godt over den uhyggelige planeten Pulse.
Sentralt for handlingen er de såkalte fal'Cie, som er skaperne av både det trygge paradiset Cocoon og planeten under. For innbyggerne av Cocoon fremstår planeten de svever over som det rene helvete på jord. Frykten griper derfor tak når de etterhvert mistenker at noen er ute etter å senke den flytende byen.
Final Fantasy XIII ser ut til å ta to steg tilbake og ett frem. Tolverens noe automatiske gameplay var kanskje i overkant revolusjonerende for fansen, kamp i sanntid, og til og med uten å bli transportert til en egen arena var uhørt.
To skritt tilbake, ett skritt frem
Det trettende spillet i serien er mer nostalgisk inspirert enn forgjengeren. Fiendene vil som i det forrige spillet være synlige, ingen tilfeldige kamper med andre ord. Men kampene foregår i en egen sone, slik som har vært skikk og bruk innen sjangeren så altfor lenge, og kampsystemet vil til en viss grad være turbasert.
Kampsystemet tar i bruk det såkalte aktive tidskampsystemet fra noen av de tidligere spillene, hvor det kan lønne seg å være rask. Den store vrien er at man i FF13 kan kombinere angrep og på denne måten bygge opp komboer. Er du flink klarer du å tvinge fienden inn i et stadie hvor dine videre angrep deiser ut enda mer skade.
En annen, litt mer uvesentlig detajl som kommer frem i den ferske pressemeldingen er at vinneren av den britiske versjonen av talentprogrammet X-faktor, Leona Lewis, vil stå for spillets tittelspor, eller hovedtema om du vil. Sangen heter My Hands, og den er hentet fra hennes kommende album Echo.
(Kilde: Pressemelding)