Rollespillet Two Worlds var et spill som både gledet og skuffet stort da det ble sluppet i 2007. Den ferdige versjonen av spillet var nemlig langt fra ferdig, og spillere slet med bugs og feil ved samtlige deler av spillet. Kritikerne avfeide Two Worlds som middelmådig, og den store suksessen uteble. Men spillet fant absolutt sin nisje, og spesielt etter at flere heftige oppdateringer og fikser ble sluppet tok en ganske ivrig fanbase form. Two Worlds ble innledningsvis forkastet som en Oblivion-klone med dårligere grafikk og flere bugs, men for de som ble skuffet av Oblivions i overkant strømlinjede design, spesielt den såkalte level-skaleringen, var Two Worlds et friskt pust for sjangeren.
Nå, takket være en fersk pressemelding, er det klart at ikke bare en oppfølger er på vei, men også at vi teleporteres inn i fantasiverdenen Antaloor allerede i vinter. Spillet som per dags dato bare heter Two Worlds II er under utvikling til ”nestegenerasjonskonsoller”, PC og Mac.
Utvikleren er etter alt å dømme Reality Pump, som også står bak det første spillet. Two Worlds II har ifølge pressemeldingen vært i verkstedet i over 2 år, og som vanlig annonseres det at alt vil være større og bedre. Dette innebærer i dette tilfellet en helt ny spillmotor med nytt system for kunstig intelligens, kraftig forbedret grafikk og spillbarhet som rett og slett skal by på intens, rå spillglede.
Two Worlds II starter et par år etter historien til det første spillet slutter, og erfarne forfattere er visstnok hentet inn for å engasjere oss spillere. Tør vi håpe på skarp og velfundert dialog, som for en gangs skyld ikke lider av dårlig manus eller dårlig skuespill? Bare tiden vil vise, men det finnes utvilsomt verre steder å tilbringe Norges kalde vintermåneder enn Reality Pumps herlige fantasiverden.
Kilde: Pressemelding