Feature

Dette gleder vi oss til

Våre favoritter i 2009

Her er spillene Gamer.nos skribenter ser frem til i året som kommer.

1: Joachim og Tormod
2: Kristian og Øystein
3: Daniel og Mikael
4: Tor Egil, Thomas og Mats

Daniels favoritter:


Skjermbilde fra Prototype.

Prototype (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Alex Mercer har blitt utsatt for noe alvorlig galt og uetisk, og er av den grunn en bitter mann. Heldigvis har de alvorlig gale og uetiske tingene gjort ham til en fantastisk allsidig og dødelig mutant, som lett utfolder seg i vakker parkour og voldsballett. Prototype ser ut til å bli en fabelaktig sandkasse av vill action, og er faktisk en videreutvikling av bajasfesten Hulk: Ultimate Destruction - noe som er mer enn lovende. Radical gjør det kunststykket å få Saint's Row 2 til å virke tregt.

Skjermbilder fra Darksiders.

Darksiders: Wrath of War (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Å være en av de fire apokalypsens ryttere er sikkert en fin jobb det, men når demoner tjuvstarter undergangen og ødelegger hele opplegget er det lett å bli litt mutt. Vår rytter Krig, med sin Hulk-lignende styrke og et sverd som sender Cloud i bitter gråt, kan utforske den dystopiske verdenen i helt fri manér (på en hest som er veldig mye tøffere enn hva hester burde være). Utviklerne har omtalt det som et voksent Zelda, og jeg gleder meg.

Skjermbilde fra Bayonetta.

Bayonetta (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Når mannen bak Devil May Cry skulle komme opp med en ny idé, måtte det jo involvere ballettpreget slåsskamp, cheesy replikker og et eller annet oppfinnsomt å utslette sine fiender med. Resultatet er Bayonetta, en tilsynelatende eksentrisk kvinne med muskedundere på både armer og ben. Det vi har sett ser akkurat passe tåpelig ut til å være kult, og jeg tviler ikke på at den engledrepende latex-heksen har flere ess i ermet.

Bilde fra traileren til I Am Alive.

I Am Alive (360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Det er ikke mye vi har fått høre om Ubisofts kommende storsatsning, men interessen min er pirret. Her er det om å gjøre å overleve et jordskjelvscenario i Chicago, og til det kreves alt av instinkter: Vann må skaffes og det må kjempes om føden. I Am Alive virker ambisiøst, originalt og mer info kan ikke komme fort nok. Jeg forventer en genuin følelse av desperasjon i ensomhet og navigering mellom falleferdige bygningskompleks.

Skjermbilde fra Madworld.

Madworld (Wii)

Utgivelsesdato: Mars 2009

Uhøytidelig voldsorgie i et stilisert svart-hvitt-univers? Kan funke. Madworld prøver brutalt å få hull på myten om at Wii kun er en tøysekonsoll for små mennesker, og etter videoer å dømme blir nok ikke dette noe problem. Sett bort i fra den grusomme volden, er jeg mest av alt spent på hvordan spillet vil funke i praksis, for her kan innlevelsesfaktoren bli et skummelt element. Humoren er i hvert fall på plass, og jeg gleder meg til å slåss mot Herr Frederik von Twirlenkiller.

Skjermbilde fra Bionic Commando.

Bionic Commando (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Klart, Arcade-nyversjonen av klassikeren på NES er ikke til å kimse av – men et helt nytt, fullverdig eventyr i friere landskaper, med friere bruk av egenskapene sine? Å slenge seg mellom skyskrapere med hva som blir beskrevet som en mer ferdighetsbasert slengmekanikk ser utvilsomt veldig gøy ut. Jeg elsker følelsen av å kaste meg ut i ingenting, og jeg tror og håper at Capcom spikrer fornemmelsen perfekt. Nevnte jeg det visuelle?

Skjermbilde fra Killzone 2.

Killzone 2 (PS3)

Utgivelsesdato: Februar 2009

Killzone 2 ser definitivt ut som en av årets lekreste spill, det er det ingen tvil om. Heftig action på planeten Helghan kan raskt bli en opplevelse av de store, og atmosfæren er inntrykksvis upåklagelig. Alt jeg har sett hittil tyder på en høyst involverende opplevelse – kun i trailerne har krigsfølelsen sneket seg inn i både magen og margen. Kombinasjonen av slepen teknoligi, dystopisk framtid og robust våpenfølelse kan like så godt munne ut i Playstation 3s første systemselger.

Skjermbilde fra Red Faction: Guerilla.

Red Faction: Guerrilla (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Volition har lenge vært i gang med oppfølgeren til et av Playstation 2s beste skytespill, og det ser ut som sakene kan bli veldig gode. Etter den offentlige betaen i fjor er det mange som har opplevd at det faktisk er fullt hold i utviklernes ord – her kan nemlig alt ødelegges langt forbi hva fjorårets Battlefield: Bad Company var i stand til. Ispedd rakettryggsekker og lekre eksplosjoner kan omvendt arkitektoni på Mars bli mer enn moro.

Skjermbilde fra Wii Sports Resort.

Wii Sports Resort (Wii)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Wii Sports ble en aldri så liten farsott når det kom med konsollen, og skal nok ha æren for en hel del spontane kjøp i forbrukermassene. Spillet var en koselig og lettfattelig sportsaffære, med inkluderende kontroller på menyen. Wi Sports Resort skal følge opp trenden med flere sporter og dypere utforsking av disse, der sverdfekting og vannscooter allerede har blitt fremvist. Wii Sports Resort vil bli levert med noe Nintendo kaller Motion Plus, en liten påmonterbar sak som etter sigende skal formidle en nøyaktighet på 1:1. Det blir spennende å se utslaget.

Skjermbilde fra Fat Princess.

Fat Princess (PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Fat Princess er et nedlastbart spill eksklusivt for Playstation Network, og setter deg i skoene på både trollmenn, bueskyttere, krigere, snekkere og prester. Prinsessen og halve kongeriket skal reddes i det som kan bli et herlig tilgjengelig og friskt flerspillerkonsept, komplett med humoristisk tilsnitt og sjarmerende grafikk. Dess mer mat mostanderen nærer prinsessen din med, dess flere lagkamerater må til for å bære henne. Samarbeid i både offensivt og defensivt ledd er vitalt for å få kongsdattera helskinnet hjem. Ordentlig lagånd er ordentlig gøy.

Mikaels favoritter:


Skjermbilde fra Dragon Age.

Dragon Age: Origins (PC)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Jeg savner Baldur's Gate. Selv om jeg har det i hylla blir det ikke helt det samme å fyre det opp nå igjen. Derfor gleder jeg meg stort til seriens spirituelle oppfølger: Dragon Age. Her snakker vi et enormt rollespill fra Bioware med fantastiske miljøer og voldsomme kamper. Du former din egen figur gjennom dine egne handlinger og bestemmer selv din rolle i kampen mellom ondt og godt. Dette blir stas!

Skjermbilde fra Warhammer 40,000: Dawn of War II.

Warhammer 40,000: Dawn of War II (PC)

Utgivelsesdato: 20. februar 2009

Det første Dawn of War var rett og slett en strategiperle. Spillet har blitt litt overlesset med utvidelsespakker, men nå i 2009 er det endelig klart for Dawn of War II. Dette blir rått, dette blir hensynsløst, dette blir strategi av toppklasse. Her er utgangspunktet oversiktskart over planeter, og du må tenke kløktig før du velger deg et territorium du vil kjempe over.

Illustrasjonsbilde laget for Colin McRae Dirt 2.

Colin McRae: Dirt 2 (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Skikkelige rallyspill har blitt litt glemt de siste årene, men Codemasters vant mange hjerter med sitt Colin McRae: Dirt. Oppfølgeren kommer i år, og la oss håpe at den hedrer avdøde Colin McRae med glitrende gameplay. Jeg får i hvert fall aldri nok av varierte og uforutsigbare baner der man suser av gårde i flere hundre kilometer i timen.

Skjermbilde fra Skate 2.

Skate 2 (360, PS3)

Utgivelsesdato: 22. januar 2009

Årets første stortittel er oppfølgeren til selveste Skate. Her skal du ut på nye eventyr i New San Venalona og forutsetningene for suksess har endret seg. Denne gangen kan du nemlig hoppe av brettet og bevege deg friere i byen. Dessuten kan du flytte rundt på visse objekter i miljøet. Da får det heller være at det denne gangen er flere sikkerhetsvakter som er ute etter å ta deg.

Skjermbilde fra The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena.

The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Starbreeze ville bare pusse på sitt Escape from Buthcer's Bay og gi det ut på dagens moderne konsoller. Resultatet har blitt et sluttprodukt med to kampanjer med ti timers varighet. Det jeg har testet av Assault on Dark Athena er minst like lovende som det vi fikk servert i det originale spillet. Her har man kombinert sniking, action og historiefortelling, og sluttproduktet virker svært slagkraftig.

Skjermbilde fra Heavy Rain.

Heavy Rain (PS3)

Utgivelsesdato: 4. kvartal 2009

Spillmaker David Cage rosemaler kanskje egne ambisjoner, men det er ingen tvil om at denne mannen har et potensial til å lage unike spillopplevelser. Heavy Rain tar et eventyrspill som Fahrenheit et par steg videre og lover en dyp og engasjerende spillopplevelse. Det blir spennende å se hvor godt sluttproduktet faktisk blir.

Skjermbilde fra Borderlands.

Borderlands (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Dette Mad Max-aktige spillet overrasket meg stort da jeg fikk se det under Games Convention i 2007. Borderlands er et actionspill som blander skyting til fots med bilkjøring i en stor og ukjent verden. Den postapokalyptiske stemningen er umiddelbar og hvis historie og gameplay leverer varene kan dette bli et av 2009s spillhøydepunkter.

Skjermbilde fra Fuel.

Fuel (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Verden er lagt øde på grunn av våre miljøødeleggelser. Da er det selvsagt dags for litt ekstremkjøring i ødemarken. Fuel vil gi oss den største spillverdenen som noen gang er laget til et bilspill, og jeg tar i mot med åpne armer. En avansert værmotor spiller også inn på hvordan du må oppføre deg som sjåfør for et mylder av ulike kjøretøyer.

Skjermbilde fra Hearts of Iron 3.

Hearts of Iron 3 (PC)

Utgivelsesdato: 3. kvartal 2009

Dette er strategi for den tålmodige, og for den som setter pris på historisk autentiske konflikter. De to første spillene i serien har begge gitt meg timevis med herlige spilløyeblikk, og jeg er svært spent på hva Paradox gjør med dette spillet. Forbedringene må i hvert fall være markante om det skal toppe de to foregående spillene, for her snakker vi klassikere.

Skjermbilde fra Velvet Assassin.

Velvet Assassin (PC, 360)

Utgivelsesdato: 1. kvartal 2009

Dette spillet blir enten en flopp, eller et spill som vil videreføre snikesjangeren. Her spiller du som en vakker hemmelig agent under andre verdenskrig, som gir alt for å nedkjempe nazistene. Du har sågar evnen til å få tiden til å stå stille, noe som er hendig for å komme seg forbi områder der det kryr av fiender. Miljøene er spennende og historien interessant. Kan sluttproduktet leve opp til sitt potensial?

1: Joachim og Tormod
2: Kristian og Øystein
3: Daniel og Mikael
4: Tor Egil, Thomas og Mats

Siste fra forsiden