Lasse Lervik:
Dishonored
Utgivelsesdato: 2012
Jeg er en av eklingene som ikke greier å snakke om annet enn fordums tider, da PC-spillene var på topp og alt var bare fryd og gammen og man gav ut tidenes beste spill hver uke. Thief er et av favorittspillene mine fra denne perioden, og jeg har slitt med å finne noe som virkelig kan leve opp til det klassiske snikespillet. Dishonored bærer kanskje ikke tegn på virkelig storhet riktig enda, men det viser veldig spennende takter.
Her har man nemlig en forfriskende fleksibilitet i måten man velger å utføre snikdrapene sine på, enten det er ved sirlig kombinasjon av magiske angrep eller hvordan man navigerer omgivelsene for å nå målet sitt. Jeg gleder meg noe veldig til å se om dette er nok en actionmonster i fåredrakt, eller om noen faktisk tør å lage spillet jeg håper på.
The Elder Scrolls V: Skyrim
Utgivelsesdato: 11. november 2011
Jeg har fått gleden av å se på Skyrim ved flere anledninger, og har vært overbevist om at dette er et spill jeg kommer til å kose meg med i lang tid. Det var ingen overraskelser under Gamescom sånn sett. Denne presentasjonen var likevel mye friere i formen enn de vi har deltatt på tidligere, og gav et mye bedre inntrykk av hvordan det faktisk kommer til å være å spille rollespilleteposet. Dessuten besvarte den flere sentrale spørsmål.
Det er noe herlig idyllisk med å tråkke rundt i den snødekte provinsen og gjøre hva som måtte falle en inn. Det at den er befolket av drager og troll på likt utgjør ingen videre forskjell, artig nok. Jeg er fortsatt spent på om dette blir en mellomting mellom Morrowind og Oblivion som lovet (og håpet), eller om de tar nok et skritt nærmere tilgjengelighet og salgstall. Jeg tror nok jeg skal greie meg å kose med denne storutgivelsen uansett hva som skjer.
Les mer om The Elder Scrolls V: Skyrim
Battlefield 3
Utgivelsesdato: 27. oktober 2011
Årets E3-presentasjon av PC-versjonen av Battlefield 3 blåste meg tilbake mer enn noen spillpresentasjon har gjort gjennom tre år i Gamer. Spillet så ærlig talt ut som om det tilhørte neste konsollgenerasjon, og det var vanskelig å få hodet rundt hvordan DICE har greid å lage et spill som tar et så radikalt skritt fremover. Sånn sett var det en betydelig nedtur å prøve spillet på konsoll under Gamescom, her så det rett og slett ut som skytespillet i gata. Vi fikk likevel et godt inntrykk av hvordan spillet kommer til å føles og oppleves, og jeg liker det.
Personlig ser jeg ikke særlig stor verdi i å spille Battlefield 3 på annet enn PC slik ståa er for øyeblikket, men du verden for en opplevelse det later til å bli. På tur gjennom et av spillets samarbeidsoppdrag blir det åpenbart hvor mye spenning muligheten til å spille sammen kan tilføre, og jeg ser virkelig frem til å bli med i krigen i høst.
Dragon's Dogma
Utgivelsesdato: 2012
Da jeg dro til Los Angeles med Øystein Furevik i sommer, var det stort sett én ting han snakket om de siste par dagene: Dragon's Dogma. Dette actionspillet fra Capcom gjorde virkelig inntrykk på bamsen fra Førde, og jeg hadde problemer med å se hvor magisk det virkelig kunne være. Jeg sliter fortsatt med å finne magi i presentasjonen vi fikk av spillet på denne messen, men dette ser definitivt ut som noe jeg kan storkose meg med.
Lange, intrikate kamper med digre beist, og kamper sammen med datastyrte lagkompiser som tilsynelatende har annet enn smør i hodet, lover godt. Jeg blir fortsatt ikke helt klok på noen av mekanismene til spillet, og det ligner på veldig mye annet rent estetisk, men jeg tror det kan være mye moro å klemme ut av denne voldelige fantasy-utgivelsen.
Assassin's Creed: Revelations
Utgivelsesdato: 15. november 2011
Jeg er av ulike grunner ikke særlig glad i Assassin's Creed-serien. Jeg har gjort gjentatte forsøk på å forstå sjarmen med serien, og har veldig lyst til å like den på grunn av det historiske aspektet, men jeg blir alltid lei etter et par timer. Etter å ha sett på det neste store spillet i serien er jeg fortsatt ikke overbevist om at dette er noe jeg kan sette meg ned og slå ihjel et halvt døgn i strekk med, men jeg synes Ubisoft begynner å finne formen med snikmorderspillene sine.
Produksjonen er som vanlig av høyeste nivå, og utviklerne har virkelig peiling på det de driver med. Man må gjerne kritisere utgiverne av de årlige sportsspillene for å ikke nødvendigvis være hekta på innovasjon, men jeg synes Ubisoft Montreal har utgitt virkelig imponerende spill med bare ett års mellomrom nå. Mye tyder på at Revelations kan bli nok et høydepunkt for tilhengere av serien.
Les mer om Assassin's Creed: Revelations
Opptur
Paradox Interactive. Man kan si mye rart om svenskene med den sære nisjekatalogen, men at de gjør sin greie helt uaffisert av andre er det ingen tvil om. Dét er noe som bør berømmes i en tid hvor man kan få inntrykk av at spillutviklerne hovedsakelig lager spill med regneark og kalkyler. Jeg synes ikke alle spillene til Paradox er like interessante, eller ser ut til å holde høy kvalitet i det hele tatt, men om man kan utgi Amnesia: Dark Descent og Naval War: Arctic Circle på likt så tar jeg av meg hatten.
Det var flott å komme tett innpå de entusiastiske skaperne av alt fra kolonist-MMO-er til korstogsimulatorer, og mitt seneste møte med Paradox-gjengen sjarmerte meg virkelig. Jeg liker å kunne diskutere Kong Harald Is kjærlighetsforhold til kona si med produsenten av Crusader Kings II, eller fortelle Salem-skaperen akkurat hvor absurd nådesløst spillet deres er i en behagelig og uformell samtale. Her skinte kjærligheten for spillmediet virkelig gjennom.
Nedtur
Microsoft. Det er helt ålreit at de ikke hadde noen pressekonferanse i år, Sony burde ha droppet sin. Det er ikke okay at halvparten at porteføljen deres ser ut til å bestå av slappe, uinspirerte Kinect-spill, og den andre halvparten spillserier jeg egentlig begynner å føle meg mettet på. Det er bare et par år siden denne gjengen hadde de mest spennende eksklusive utgivelsene på markedet, og det er lett å bli skuffet av den sterke kontrasten.
Det hjalp ikke at avtalene våre med dem på årets messe var mildt sagt misvisende, eller at det de virkelig bar pryd i å vise frem var Disneyland Adventures og LEGO: Star Wars. Som om dette er utgivelser som bærer en konsoll av denne størrelsen. Vi krever mer, folkens.