Mikael Harstad Groven:
Norges-nomaden og globetrotteren Mikael har også bitt seg merke i Ken Levines spennende prosjekt.
BioShock Infinite (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 2012
Jeg begynner å få noen messer under beltet, og har blitt vant til de (som regel) ganske korte demonstrasjonene vi får av spillene vi ser på. De varierer også i kvalitet, men jeg kan med sikkerhet si at Irrational Games’ visning av BioShock Infinite er det beste jeg har sett på en messe noen gang. Det er så vakkert, så involverende og så dyptrekkende i sitt følelsesregister.
Forholdet mellom hovedpersonene er både rørende og kaotisk, i en verden som det blir en fryd å utforske mer av. Dette var vinneren på E3!
Les også: Sniktitt på Bioshock Infinite
Se også: Videoer fra Bioshock Infinite
Mass Effect 3 (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 6. mars 2012
Jeg er en science fiction-nerd, og en stor fan av sjangeren. Det er én av grunnene til at jeg har likt Mass Effect-serien så godt, selv om de to første spillene var ganske forskjellige. Ved første øyekast virker det tredje spillet i serien som det mest actiontunge. Kampene er store i skala, og ofte svært intense. Likevel har Mass Effect 3 flere strenger å spille på. Det makter å se individet i en universell konflikt, og det blir ekstra sterkt når det er vår egen jordklode som trues med utslettelse.
Shepard står foran sin største oppgave i karrieren, og jeg gleder meg til å guide ham til heltestatus igjen!
Les også: Sniktitt på Mass Effect 3
From Dust (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: Sommeren 2011
Vi møtte skaperen av Another World under E3, franske Eric Chahi. Han gjør comeback som spillskaper i disse dager med det nedlastbare From Dust. Dette er en slags blanding av Populous og Black & White – to klassikere i strategisjangeren. I From Dust har du kontroll over naturkreftene, og skal hjelpe et stammefolk i å utvikle seg. Fysikken er fantastisk, der du kan bruke lava, vann og jord til å forme miljøet som du vil. I starten er det vanskelig og uvant. Det går imidlertid ikke lang tid før du føler deg som en sann gud i dette spillet.
Mystikken fra Another World er også på plass, så dette blir en svært interessant tittel.
Se også: Videoer fra From Dust
Hitman Absolution (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 2012
Endelig er Agent 47 tilbake, denne gangen er han jaget av alt og alle – han kan ikke stole på noen. Jeger har dermed blitt bytte. IO Interactive er klare på at de vil levere en filmatisk opplevelse med sitt Hitman Absolution, og det vi har sett er i hvert fall meget stemningsfylt. Likevel ytret jeg litt skepsis i min snikitt. Actionfokuset er tungt, og hjelpemidlene kanskje litt i overkant liberale.
Utvikleren lover imidlertid total valgfrihet, og selv om det er umulig er det lov å håpe på en flerdimensjonal spillopplevelse med vår favorittleiemorder i hovedrollen.
Les også: Sniktitt på Hitman Absolution
Se også: Trailer for Hitman Absolution
Risen 2: Dark Waters (PC, 360, PS3)
Utgivelsesdato: 1. kvartal 2012
Det er mange oppfølgere på denne listen, og femteplassen er intet unntak. Nå ble jeg aldri en stor fan av det originale Risen, men oppfølgeren virker langt mer lovende. Bare miljøet innbyr til å fordype seg i timevis, dette er noe av det peneste jeg har sett i spillform – grafikkfans vil garantert forelske seg. Kvaliteten står og faller på kampene og historien, og der er jeg litt mer usikker. Førstnevnte virker solide, med sverddueller og skitne triks.
Historien og oppdragene har vi ikke sett nok av, og siden dette er tyske utviklere har man et noe frynsete rykte på seg når det gjelder stemmeskuespill og troverdige scenarioer. La oss håpe slikt sitter i Risen 2: Dark Waters.
Les også: Sniktitt på Risen 2: Dark Waters
Se også: Trailer for Risen 2: Dark Waters
Opptur
Det var ikke alle som lot seg frelse av Wii U etter Nintendos pressekonferanse, jeg synes imidlertid det japanerne har ambisjoner om å få til er spennende. De lanserer en ny konsoll med HD-støtte, der spillingen når som helst kan tas vekk fra TV-en og over på skjermkontrollen. Det i seg selv er kanskje ikke så oppsiktsvekkende, men kontrollmulighetene åpner for at utviklere kan boltre seg i kreative løsninger og gi oss spill vi ikke har sett maken til tidligere.
Dagens Wii er døende, mye på grunn av håpløs tredjepartstøtte. Da er det hyggelig at Nintendo og de største utgiverne har et helt annet forhold til å støtte Wii U med store titler. Nå er det opp til Sony og Microsoft å kontre.
Nedtur
Microsoft. Jeg synes de virket lett umotiverte og rådville under sin pressekonferanse. Fokuset på Kinect er for ensidig, og spillene til plattformen skriker overdreven lyst til å nå et bredere og «billigere» marked. Det er greit at man vil bruke Kinect i størst mulig grad, men djevelen ligger i detaljene. Bruk stemmefunksjonen forsiktig og bevegelsessensoren med måte – hjelp spilleren med de små tingene fremfor å be dem spille storspillene helt uten kontroller med det samme. Slik fokusering tror jeg blir helt feil.
Dessuten vil jeg også nevnte Bodycount fra Codemasters. Hvis dette spillet blir bra skal jeg personlig gå over Nordsjøen og beklage overfor britene. Dette skytespillet ser ut som et utdatert og gammelt The Conduit, med kjedelige mekanikker og kamper som aldri engasjerer. Skjerpings!