Før helgen kunne vi melde at Sony investerer en heftig mengde penger i å utvikle nye, eksklusive spill til PlayStation Network. En av de viktigste forskjellene på denne generasjonens stuekonsoller er hvilke eksklusive spillutgivelser de har å by på, og de store selskapene bruker svært mye penger på å sikre seg et konkurransefortrinn.
IndustryGamers har tatt en prat med Microsoft om akkurat denne knivingen med Sony og Nintendo. De spurte Xbox' økonomiske sjef, Dennis Durkin, om Microsoft ikke burde begynne å satse tyngre på unike utgivelser for å holde tritt. Det var ikke Durkin enig i.
– Jeg må be deg om å se over informasjonen din på nytt, bare for å sammenligne førstepartsresultater i denne konsollgenerasjonen. Jeg tror at våre førstepartstitler har vært overlegne konkurrentenes, i forhold til salgstall og kvalitet, sier han til nettstedet.
IndustryGamers har tatt på seg jobben med å sammenligne utgivelsene til Sony, Nintendo og Microsoft på samlenettstedet Metacritic, som tilbyr en oversikt over anmeldelser fra verden over. Her kommer Nintendo ut med en knapp seier, før Microsoft tar andreplassen og Sony ender sist. De har ikke fått tilgang til offisielle salgstall.
– Vi synes utvilsomt at førstepartsutgivelser er et viktig verktøy, og du kan ikke undergrave spill som Forza, som jevnlig mottar samlet hyllest og selger flere millioner eksemplarer. Du kan ikke undergrave nye titler som Kinect Sports, som har solgt over tre millioner enheter. Vi utvider ikke bare eksisterende konsepter, men bygger også nye serier innen nye områder, fortsetter Durkin.
Intervjuet ble avsluttet med en prat om viktigheten av denne typen utgivelser. Økonomisjefen understreker Halos viktighet for den første Xbox-konsollen, og insisterer på at de klekker ut nye konsepter med tilsvarende viktighet i disse dager. Gjerne i helt nye segmenter.