Gemyttene rundt den dramatiske implosjonen innad hos Kingdoms of Amalur: Reckoning-utvikleren 38 Studios har begynt å roe seg litt nå. Studioet måtte sparke alle ansatte og opphøre produksjonen på sitt kommende prosjekt, Copernicus, etter at de ikke greide å betale ned gjeld.
Ex-sjefen Curt Schilling hevder nå ovenfor Boston Magazine (via Eurogamer) at studioet var kun én dag unna å ro i land en avtale med Take-Two om en oppfølger til Kingdoms of Amalur: Reckoning. Avtalen skal visst nok ha falt i fisk etter at Rhode Island-guvernøren Lincoln Chaffee fortalte offentligheten om studioets massive gjeldsproblemer.
Schilling hevder også at Chaffee må ha hatt en vendetta mot ham:
– Det ble jobbet målrettet for å sørge for at dette ikke skulle fungere, fortalte Schilling.
Take-Two hadde på sin side ingen ting å si om saken til Eurogamer, og en talsmann for selskapet bedyret å aldri ha hørt om Schillings avtale.
– Copernicus var ikke morsomt
I samme intervju forteller Schilling at 38 Studios planlagte nettrollespill, Project Copernicus, ikke var moro å spille.
– Spillet var ikke moro. Det var min største plage i de siste åtte til tolv månedene, fortalte Schilling.
Det skal ha vært kampsystemet som var hovedproblemet – den visuelle siden av spillet var derimot fantastisk. Om dette stemmer får vi neppe vite, ettersom 38 Studios ikke eksisterer lengre.
Vår anmelder var i hvert fall svært begeistret for studioets første og eneste spill, Kingdoms of Amalur: Reckoning da det ble sluppet i februar, og hevdet at det hadde en magi som gjorde at det var helt håpløst å legge fra seg.
Les også: Anmeldelse: Kingdoms of Amalur: Reckoning Les også: – Kingdoms of Amalur er en flopp