Førsteinntrykk

Vanguard: Saga of Heroes

Nok en etterlengtet utfordrer til topplassen på MMORPG-listene har kommet seg ut i butikkene. Vi deler våre inntrykk fra de to første ukene.

MMORPG-himmelen utvides stadig vekk med nye bidrag fra utviklere over hele verden. Et av prosjektene det har knyttet seg størst spenning til over de siste tre-fire årene er Vanguard: Saga of Heroes. Gamer.no var på besøk hos Sigil, som utvikler spillet, allerede våren 2004. På den tiden ble det spekulert i at utgivelsesdatoen ville nærme seg "sent i 2005 eller 2006". Nå står det 2007 på kalenderen, og endelig har spillet kommet seg ut i de lokale butikkhyllene.

Kjent stoff

Ikke overraskende slekter Vanguard tungt på mange andre rollespill, og mange av idéene vi ble forespeilet våren 2004 er fortsatt sentrale elementer i spillet. Det har imidlertid skjedd endringer i MMORPG-markedet siden de første detaljene om Vanguard kom ut, og den aller største er det selvsagt Blizzard som har stått for. En del av nøkkelegenskapene som Vanguard skulle implementere ble lansert sammen med World of Warcraft, og virker ikke lenger like unike som det de gjorde på den tiden. En av disse er muligheten til å ha en enorm, sømløs verden, noe mange tar som en selvfølge i dag.

I terrenget ligger Vanguard på mange måter overraskende nærme World of Warcraft, og dine første oppdrag i det virtuelle universet Telon vil være i et typisk begynnerområde. Her vil du finne ulike datastyrte figurer som tilbyr deg forskjellige belønninger for å få løst et problem eller to, og spillet kaster deg ut på dine første forsiktige steg i en ny verden. Hvilket startområde du befinner deg i avhenger av hvilken rase du har valgt for karakteren din. Mennesker, alver, gnomer, ulvemennesker og en rekke andre merkverdige skapninger står til rådighet, men legger naturlige begrensninger på hvilke forskjellige klasser du kan spille.

Spill kortene riktig

Du blir tidlig i spillet introdusert for et av konseptene som gjør at Vanguard skiller seg ut fra andre spill i samme sjanger. Utviklerene sa tidlig at de ville at spillet skulle ha en dimensjon utover å drepe flest og mest for å komme frem til målene sine, og for å oppnå dette har de introdusert et eget diplomatikonsept. Under samtaler med ulike personer kan man gå inn i egne diplomatidiskusjoner, der hele samtalen vil utspillet seg i form av et kortspill.

Du har ikke mulighet til å styre hvilken retning samtalen skal ta, men må hele tiden prøve å beholde kontrollen over samtalen og være den som tvinger svarene ut fra samtalepartneren. På lik linje som du kan lære deg nye egenskaper i forhold til den klassen du har valgt, kan du stadig vekk lære deg nye samtaleteknikker. Disse teknikkene kommer i form av kort du kan "spille" i en samtalesituasjon, og vil påvirke hvem som sitter med overtaket i konversasjonen. Før du innleder en samtale med en av de datastyrte personene må du velge ut fem kort som du vil bruke i selve samtalespillet, og deretter er det enhver mann og kvinne for seg selv. Underveis vil fire forskjellige egenskaper ved samtalen avgjøre hvilke kort som kan spilles og hvem som har styrt samtalen i sin retning, før det hele avsluttes i det en av spillerene har fått sin samtaleteller ned til null.

Diplomatikonseptet er unikt i MMORPG-sammenheng, og fungerer som en slags avveksling fra det man vanligvis bruker tid på i slike spill. Her er det mulig å planlegge en strategi på forhånd, endre taktikk mellom samtaler og gjøre taktiske avgjørelse i forhold til hva man vet om motspilleren på forhånd. Det kan imidlertid bli mye prat og lite action innimellom, så det kan være lurt å kombinere diplomatioppgavene med mer tradisjonelle oppgaver i spillet.

Ut og hogge tømmer!

Etter hvert som de enkle begynneroppgavene er gjennomført starter reisen til større byer og skumlere områder. Her vil du finne levende byer med innbyggere, butikker, opplæringssentre og medspillere. Det begynner også å bli på tide å lære seg sine første yrker, slik at du kan lage dine egne våpen, egne klær og andre morsomheter. I tillegg gjelder det selvsagt å starte med rovdrift av naturen for å samle inn materialer til sine egne prosjekter og kanskje tjene en krone eller to på det lokale markedet. Vanguard lar deg samle inn både metaller og ulike råstoffer fra fjellet, blomster, buskvekster, trær og andre naturlige ressurser. Det er overraskende morsomt å løpe rundt i skogen med en øks og se på trær som sin naturlige fiende, før man går til angrep og kan rope "timber!" mens et furutre faller til bakken.

Man har i bunn og grunn gjort ganske mange fornuftige ting i Vanguard, både det at man tidlig får tilgang på hester for å kunne forflytte seg raskere og at spillere både kan ordne seg egne hus og bygge egne, større enheter (som for eksempel båter). Dette er imidlertid ting vi allerede har kost oss med i andre spill (slik som Anarchy Online og Star Wars Galaxies), og det er foreløpig alt for tidlig å si hvor godt dette vil fungere i praksis fremover.

Les også
Tungtvannsaksjon i Rush for the Bomb

Klar for mesterbrev!

Håndverkersystemet i Vanguard er å regne som en slags mellomting mellom det vi finner i World of Warcraft og det vi finner i Star Wars Galaxies. I World of Warcraft er det å lage ting ved å sette sammen ulike råstoff og materialer veldig enkelt, uten at spilleren har noen som helst mulighet å påvirke resultatet. I Star Wars Galaxies stilles det langt større krav til råvarene, og det vil være forskjell på hvor godt ulike personer klarer å lage en gjenstad. I Vanguard er skapelsesprosessen mer interaktiv enn mange andre steder, og underveis har du muligheten til å påvirke hvordan det endelige resultatet vil bli ved å variere mellom forskjellige valg på de ulike stadiene i prosessen. Mine første inntrykk fra denne delen av spillet tyder på at man kanskje burde vente til lenger ut i spillet med å lage et såpass avansert grensesnitt for å produsere ting. Det er ikke noe man trenger å drøye veldig lenge med, men det er allerede mange ting man skal sette seg inn i på dette stadiet i Vanguard.

De to første ukene med Vanguard har vært forholdsvis hyggelige. Spillet er stort og dette fører dessverre til at det blir mye løping i starten. Denne løpingen foregår blant annet inne i kjedelige, intetsigende borger som er hundrevis av meter i breddene, uten at det er stort med mennesker man kan interessere seg for. Her burde utviklerene gjort en bedre jobb i mine øyne, man kunne med stort hell komprimert områdene man befinner seg i. Spillet liker også prosessorkraft og gode grafikkort, noe som fører til at man veldig ofte vil oppleve at både skumle monstre og steiner, trær og lignende bare spretter helt uoppfordret opp i nære omgivelser. Ting ser helt OK og pent ut, men det mangler litt sjarm og innhold foreløpig. Nå er det imidlertid svært begrenset hvor mye av de faktiske miljøene man får utforsket på så kort tid som det har vært siden slippdatoen, så her er det helt sikkert mange opplevelser som ligger og venter på eventyrlystne utforskere.

Sluttanker

I sum er Vanguard: Saga of Heroes et spill som har et stort potensiale. Det mangler fortsatt en del ting for å få utløst dette potensialet, og spillet har en høyere terskel enn for eksempel World of Warcraft har. Spillet har også vært plaget av en rekke småfeil som burde ha blitt luket ut i en utvidet betaperiode, noe jeg tror at resten av spillet også kunne hatt godt av. Startområdene kunne med fordel vært gjort mer fleksible og hatt flere og lengre oppgavelinjer. Det er ingen grunn til å hindre folk i å bruke god og lang tid på å bli bedre kjent med spillet og miljøet som møter deg. Diplomatikonseptet er spennende og en glimrende avveksling fra tradisjonell spillstil, men det er i dag litt vanskelig å se hvor det vil ende opp i fremtiden og om det vil være en viktig del av spillet.

Til avslutning vil jeg påpeke at dette er en samling med førsteinntrykk fra et spill som hele tiden er i utvikling, og hvor mange har lagt ned langt mer spilltid enn det jeg selv har hatt mulighet til. Jeg håper derfor at de som føler kallet kommer med sine innspill i forumtråden, slik at enda flere kan finne ut hvorvidt Telon er et sted de kunne tenke seg å flytte til.

Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (33)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Mixy
18 år siden

Har sett litt på dette. Men vet ikke om jeg har planer om å kjøpe det.

 

Like avhengighetsskapende som WoW? Krever det like mye tid? Altså, slik som WoW der man til tider var nødt til å "grinde" penger for å kunne delta i guilder som krevde slikt?

 

Har lest at de fleste/mange av questene er designet for grupper? Vil det være vanskelig å finne seg slike grupper? Også har jeg lest at det er av og til slik at man må vente på spawn, fordi andre grupper har drept "dine mobs" før deg? Og at mange av disse questene tar flere timer?

 

Det siste er at det er ganske kjipt å dø i Vanguard, da man mister XP? Jeg skjønte ikke helt hvordan dette fungerte, men forsto det slik at det krevde litt mer enn standard rollespill (nå til dags) å dø, eller at det krevde mer for å komme til live igjen blir vel bedre å si :p

 

Er det monthly fee?

 

Takker for svar :)

PoWerFeeD
18 år siden

Koster like mye som andre "mmorpg", altså omlag 8$ i måneden, avhengig av hvor mange måneder du forhåndsbetaler.

 

Ikke like avhengighetsskapende som wow. Alt krever tid om man vil bli best, men jeg (lvl13) har ikke vert i noen "instances" som har tatt timesvis.

 

Om du velger å betale for og være med i ett guild er jo ditt problem. Ikke spillet sitt.

 

Idag opplever jeg det som utrolig vanskelig å finne gruper. Det er utrolig lite spillere inne på serverene. Så man løper nesten alltid rundt alene.

 

Er man uforsiktig så dør man, hvis man kommer seg tilbake til gravsteinen mister man ikke xp eller items. Men hvis man må hente gravsteinen (som inneholder alt du ikke har soulbinda) så mister man 10% xp og durability på tingene.

 

- - - Dette er mine erfaringer fra spiller, er fullstendig klar over at dette ikke er fasit..

 

 

Eller for min del så gav ikke spillet mersmak. Jeg kommer nok til å sitte noen timer til for å gi det en sjanse. Men slik som med WoW så følte man ikke at "man måtte" sitte noen timer til. Man satt dager i strekk :p

oyvjak
18 år siden
Koster like mye som andre "mmorpg", altså omlag 8$ i måneden, avhengig av hvor mange måneder du forhåndsbetaler.

7998685[/snapback]

 

$8? Billig. Betaler selv $15 i skrivende stund. Billigste er $12 pr mnd om man betaler for 1 år. $13 pr mnd for 6mnd, $14 pr mnd for 3mnd og $15 for 1mnd, som jeg har valgt, siden jeg var usikker på om jeg ville fortsette da jeg registrerte meg.

 

Og man mister nok XP selv om man kommer seg tilbake til gravstenen, men man mister mindre enn om man ikke kommer seg dit. Et greit system egentlig, men det er ergerlig når man får 5 fiender mot seg som en døende medspiller legger fra seg. I WoW er det jo slik at hvis man dør så løper fiendene tilbake til plassen sin og ignorerer alle den løper forbi. Det virker ikke som det er slik i Vanguard. Og det kan bli ergerlig når du dør og det ikke er din egen feil. Det er det eneste aberet med et slikt XP straffesystem, som jeg kan komme på. Ellers er det greit at man må være litt forsiktig og tenke litt lenger enn nesa si før man stormer en gjeng fiender.

 

Hvor lett det er å finne grupper kommer an på hvilken server man velger. Ville nok anbefalt en EU server, siden amerikanernes døgnrytme er litt annerledes. Men jeg har figurer på begge typer og ser ofte folk løpe rundt på alle serverne.

 

Kan ikke si jeg ble fanget på samme måte som WoW, men det er mange aspekter ved spillet som er mye bedre enn WoW. For det første, grafikken. Sexy. Professions er også mye mer moro, og Diplomacy systemet er også ganske underholdende. Stor variasjon i klasser og raser er også kjempepluss. Jeg er rimelig fornøyd med tanke på at jeg kjøpte spillet på impuls.

LarZen
18 år siden

Jeg skal ikke si hva Vanguard gjør som også finnes i World Of Warcraft. Men istede si hva Vanguard gjør som ikke er/skjer i World Of Warcraft....

 

Å gå opp i levels i Vanguard går mye tregere en i wow, så når en møter en high level person så er det litt "ohhhh se på han" av spillerene. Det tar tid og en kan så si ikke grinde seg igjennom dette...

 

Et mere voksent comunity, det er ikke til å legge skjul på at i wow så er det veldig mye unge spillere som spammer og er ikke serlig å spille med. Vanguard appelerer til et litt mere voksent publikum da det ikke er like enkelt som wow. En kan i ny å ne se noen som spammer chatten med tull men dem kommer nok ikke til å holde ut lenge i lengden i dette spillet...

 

Crafting betyr noe i Vanguard, det du lager er bra og er verdt mye penger. Det er også til tider vanskelig å krevende å lage ting...og ikke minst mye mere morro en å trykke på 1 knapp for å lage noe.

 

Grafikken er bra og krever mye mere maskin en wow, men til gjengjeld så får du noen utrolige stunder i Vanguard som ikke ser ut som det er fra en tegneserie.

 

Vel dette er bare noen ting...spiller er som dem fleste vet ikke ferdig så om en starter å spille nå så må en være litt obs på dette når ting fks ikke virker helt som det skal.

_StiG_
18 år siden

Hei, etter at guildet jeg er medlem av i EQ2 nærmest er dødt etter at VG vart lansert er også jeg litt interessert i hva VG har å tilby. Jeg har aldri spilt WoW men jeg tør påstå at det er feil å samenlikne WoW og VG. Vanguard har vel strengt tatt mer fellestrekk med EQ1. Av den grunnen frykter jeg at Vanguard er utrolig tidkrevende, i tillegg leser jeg at spillet krever veldig mye av PCen din.

Siste fra forsiden