Dontnod Entertainment har kunngjort en ny oppdatering for Vampyr, som tilsynelatende byr på omfattende endringer til spillopplevelsen. Oppdateringen vil lanseres en gang i sommer, og introduserer blant annet to ulike vanskelighetsgrader.
Den første går under navnet Story Mode, og som navnet tilsier lar den spillere fokusere på historien. Her legges det langt mindre vekt på spillets kamper, slik at man kan følge fortellingen uten å måtte bekymre seg nevneverdig for fiendene som må bekjempes underveis.
Hard Mode gjør det stikk motsatte, og byr på en knallhard utfordring for spillere. På Hard er kampene langt tøffere, og i tillegg får man færre erfaringspoeng for å bekjempe fiender. Dermed er spillere mer avhengige av å drikke blod for å vokse seg sterkere.
Ellers lover Dontnod flere forbedringer knyttet til spillets ytelse, uten at utvikleren går inn på nøyaktig hva det er snakk om. En slippdato for oppdateringen er foreløpig ikke fastsatt.
Vaklende vampyrfortelling
Vampyr er satt til London i år 1918, der spillere inntar rollen som legen og den nybakte vampyren Jonathan Reid. Spanskesyken herjer i landet, og Reid slites mellom ønsket om å hjelpe og sin umettelige blodtørst.
Ifølge vår anmelder er fortellingen i Vampyr svært god, men selve spillingen holder ikke mål. Ved siden av en del teknisk kluss opplevde Aleksandar Jekic spillets kamper som frustrerende, som trekker helhetsinntrykket langt ned.
– Vampyr er et teknisk utfordret spill på et åpenbart lavt budsjett som har satset alt på noen overambisiøse mekanikker som hverken underholder eller går opp. På den andre siden utmerker Vampyr seg med et følelsesladet lydbilde, en detaljerik fortelling som minner om en god bok og en håndlagd, kul liten verden med mye stemning og egenart, skrev han.
Dontnod traff bedre med sitt nyeste Life is Strange-sidesprang.
Les vår anmeldelse av The Awesome Adventures of Captain Spirit »