"Du husker historiene om vampyrer, varulver og spøkelser fortalt til små barn rundt bålet. Du trodde de bare var historier fram til i natt. Du dro til en falmete nattklubb på Sunset Strip og møtte personen som forandret livet ditt. Alt er bare en tåke nå, men på en eller annen måte endte du opp på et lite motellrom. Du brydde deg ikke om noe annet i begynnelsen. Inntil det skjedde. Kysset. Til å begynne med en skarp smerte, men endret seg fort til en gledesrus idet varme følelser strømmet gjennom kroppen din. Etterhvert som varmen ga seg, følte du noe annet. En væske ble tømt ned halsen din. Varm og salt, den ga deg styrke. Etter kun kort tid ble du gjenfødt, som vampyr."
Ditt liv som vampyr
Slik begynner historien i Vampire The Masquerade: Bloodlines (heretter Vampire). Problemet ditt er bare at du er gjenfødt på en ureglementert måte. Du står utenfor pyramidehierarkiet ditt, og egentlig skal du dø. LaCroix, lederen for Camarilla-vampyrene skåner livet ditt, og sender deg på ditt første oppdrag i Santa Monica-bydelen i Los Angeles. Her møter du Jack, en vampyr eldre enn de fleste, og han gir deg en rask innføring i hva det vil si å være vampyr. Det er regler å forholde seg til, regler som har gått i generasjoner over lang tid. Hvis du trodde du kunne gå amok og drepe alt du ser, vil du fort bli konfrontert med beistet i deg selv, noe som ofte medfører den endelige død.
Hvis du har spilt bordrollespillet Vampire: The Masquerade vil du kjenne til store deler av bakgrunnen og fordeler og ulemper med de forskjellige klanene i spillet. Her finner du igjen navn som Ventrue, Tremere, Brujah, Anarch, Sabbat og de lite kjente Kuei-Jin. Evnene hver vampyrklan har vil du også kjenne igjen fra bordspillet. Evner som Celerity, som tillater bevegelser i overmenneskelige hastigheter og Thaumaturgy, en type blodmagi som kan få blodet i ofrene til å koke inntil de eksploderer.
Elysium og Masquerade
Spillverdenen er delt inn i soner. Du har flere store områder du kan utforske, blant annet Santa Monica, Downtown og Chinatown. De fleste bygningene er egne små soner, og for hver gang du bytter sone, er det en litt for lang lastesekvens. Heldigvis blir man foret med vampyrfakta og hint mellom hver sone, og noen av hintene er aha-opplevelser. Sonene har forskjellige regler. Elysium er soner i hjemmene til kraftige vampyrer, og her er det ulovlig med våpen og disipliner (kallenavn på vampyrmagi). I Masquerade-områder er det ulovlig å vise fram vampyrevnene sine hvis det er tilskuere til stede. Hvis du gjør noe kriminelt får du politi på nakken.
Heldigvis kan du være snill en gang i blant, "betale for dine synder" og på den måten få tilbake litt av den humane delen i deg selv. Hvis du bryter med Masqueraden titt og ofte vil det også medføre store vansker. Når du har brukt opp alle sjansene dine er det slutt, og du må starte på ny, eller fortsette fra sist gang du lagret.