Forrige uke kunngjorde Paradox Interactive og utvikler Hardsuit Labs at vampyrspillet Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2likevel ikke ville lanseres i år. Samtidig ble det hintet om strukturelle endringer på prosjektet, og de er nå offentliggjort.
Via spillets nettsider forteller Hardsuit Labs at Brian Mitsoda, som var sjef for spillets historie, er sparket fra Hardsuit Labs. Ut døra følger også spillets kreative sjef, Ka'ai Cluney. Ifølge studioet er dette en felles beslutning som ble tatt av ledelsen i Hardsuit og Paradox.
– Vi setter pris på bidragene fra Brian og Ka'ai, som var svært viktige for å opprette spillets historie og mørke tone, og som har vært med å sørge for at vi lager en verdig oppfølger til det ikoniske Bloodlines. Vi ønsker dem begge alt godt i deres fremtidige beskjeftigelser, skriver Hardsuit.
Kom brått på
Nyheten virker å ha kommet som lyn fra klar himmel, også for Mitsoda selv. I en uttalelse til Rock Paper Shotgun forteller utvikleren at han trodde alt var i orden, før han brått ble avskjediget i midten av juli.
– Å si at det kom som et sjokk er en underdrivelse. Jeg har jobbet med Bloodlines 2 i nesten fem år. Historien og figurene ble opprinnelig funnet opp i stuen min. [...] Jeg er utrolig skuffet og frustret over å måtte si at dette er slutten på min tid med prosjektet. Jeg var ikke med på samtalene som førte til at spillet ble utsatt, og så vidt jeg vet ble ingen av utsettelsene forårsaket av arbeidet med historien, forklarer Mitsoda.
Hardsuit melder for øvrig at det har hentet inn Ubisoft-veteran Alexandre Mandryka for å få prosjektet over målstreken. Mandryka har erfaring fra blant annet Assassin's Creed og Far Cry, og vil ifølge utvikleren sørge for at den opprinnelige visjonen for Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 blir fulgt til punkt og prikke.
LES OGSÅ: Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 kommer også til PlayStation 5 og Xbox Series X »