Amerikanske Valve var i lange tider kjent som et spillstudio for PC-spillere. Half-Life er sannsynligvis tidenes best mottatte skytespillserie, og de hadde en stund et stålgrep om det kompetitive skytespillmarkedet med Counter-Strike. I senere år har det Seattle-baserte studioet likevel åpnet sinnet sitt en anelse, og begynt å rette blikket mot konsolleiere også. De har utgitt spill til både PlayStation 3 og Xbox 360, og nå kan Wii U bli en del av klubben.
Les også: Vi har testet Nintendo Wii U
Ifølge Joystiq skal selskapets sjef, Gabe Newell, ha avholdt et foredrag under Games for Change-festivalen i New York i morges. De snappet tak i ham i etterkant, og spurte blant annet om det er interessant for Valve å utforske Nintendos neste stuekonsoll. Det kunne han bekrefte.
– Wii U ser ut til å bli mye kraftigere enn deres forrige konsoll. Så den passer bedre for oss skaleringsmessig, i forhold til prosessor- og grafikkytelse. Jeg tror det blir mye enklere for oss å finne en plass til den i skaleringsmodellen vår.
Siden selskapet i utgangspunktet utvikler spillene sine til PC så vil konsollversjonene som regel være nedskalerte utgaver av det samme spillet. Ytelsesgapet mellom Nintendo Wii og konkurrentene har vært veldig stort, men Wii U skal være kraftigere enn både PlayStation 3 og Xbox 360. Det åpner selvsagt nye muligheter for spillstudioet, selv om det nok kan vise seg å bli en utfordring å håndtere konsollens noe alternative styresett.
Valves forrige spill var Portal 2, som ble sluppet til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 i april i år. Det høstet nest høyeste karakter hos oss, med begrunnelsen «Portal 2 er utfordrende, og balanserer hårfint mellom å gi deg inntrykk av å være djevelsk glup og fryktelig teit om hverandre. Vet du løsningen på en gåte så er den for det meste overkommelig å utføre, og begrensningene ligger mellom ørene heller enn hvor treffsikker eller kjapp du er med styrestikka».