Det har blitt mer og mer vanlig for spillutviklere å lisensiere ferdige spillmotorer, i stedenfor å bruke masse penger på å utvikle noe eget. Unreal-motoren som brukes i blant annet Gears of War og det neste Turok-spillet, samt Gamebryo Element som brukes i The Elder Scrolls IV: Oblivion, er gode eksempler på spillmotorer som blir lisensiert ut for nye spillprosjekter.
Nå har Valve Software annonsert at også deres spillmotor, Source, er gjort tilgjengelig for spillutviklere som lager Xbox 360-spill. Half-Life 2: Episode Two – som slippes for PC, Xbox 360 og PlayStation 3 i løpet av første kvartal 2007 – vil være blant de første utgivelsene som bruker denne motoren i et nestegenerasjonspill.
Source-motoren debuterte med Valves eget spill Half-Life 2 på PC, og har siden blitt brukt i PC-spill som Dark Messiah of Might & Magic og SiN Episodes: Emergence.
Selv om Valve utvikler Half-Life 2: Episode Two for Xbox 360 alene, samarbeider de i følge Eurogamer med Electronic Arts britiske studio om PlayStation 3-versjonen. Når Valve ble spurt om de også hadde tenkt å gjøre Source-motoren tilgjengelig for PlayStation 3, skal en talsmann for selskapet ha svart at de foreløpig ikke jobber med en slik løsning.
Vi kan uansett helt sikkert vente oss annonseringer om andre Xbox 360-spill som utnytter Source-motoren i tiden fremover.