Oppdatering 19. august 09:50: Valve har gitt en uttalelse i kjølvannet av at flere medier har skrevet om ordlyden i regelen.
– Når det gjelder det oppdaterte språket på Steamworks Community FAQ; den generelle tanken med oppdateringen var å minne innholdsskapere om at deres Steam-sider ikke skal brukes til enkelte aktiviteter, slik som promotere et spills eksklusivitet på en konkurrerende polattform, promotering av en ekstern nedlasting som snor seg rundt Steams innholdsregler, eller promoteringen av andre aktiviteter som strider med Steams distribueringsavtale.
– Det nye språket i FAQ-en var ikke egentlig introduksjonen av en ny regel eller overholding av regler som bær være til bekymring for majoriteten av de som publiserer på Steam, men mer en påminnelse om de eksisterende reglene for en mindre gruppe med utviklere som utforsker grensene til den eksisterende regelen, står det i uttalelsen.
Opprinnelig artikkel følger:
I en oversikt over ofte stilte spørsmål for for utviklere på Steamworks har Valve spesifisert at utviklere og utgivere ikke får lov til å promotere andre versjoner av spillet sitt enn Steam-versjonen i deres kanaler. Dette melder GamesIndustry.biz.
– I spillet som du lanserer på Steam, og i kommunikasjkonsledd på Steam, kan du kun promotere Steam-versjonen og at den er tilgjengelig på Steam, men ikke andre distribueringsledd. Dette gjelder både fullversjoner av spill og innholdspatcher som endrer den eksisterende versjonen, står det.
Per dags dato har hvert spill sin egen underside på Steam der de blant annet har en nyhetsfeed hentet fra eksterne nettsider. Nyheter om spillet legges ut der, uansett hvilken plattform eller butikk spillene selges i.
Utviklere og utgivere bruker også disse nyhetssidene til å annonsere at spillet kommer til andre plattformer selv. Spørsmålet er om det er særlig denne funksjonen som nå kan forsvinne dersom Valve skal håndheve regelen.
LES OGSÅ: Nå har Steam gjort det vanskeligere å lure til seg billigere spill