Steam - Valve

Valve stopper utviklere fra å promotere andre plattformer på Steam

Oppdatering: – Ikke en ny regel, sier Valve.

Steam

Oppdatering 19. august 09:50: Valve har gitt en uttalelse i kjølvannet av at flere medier har skrevet om ordlyden i regelen.

– Når det gjelder det oppdaterte språket på Steamworks Community FAQ; den generelle tanken med oppdateringen var å minne innholdsskapere om at deres Steam-sider ikke skal brukes til enkelte aktiviteter, slik som promotere et spills eksklusivitet på en konkurrerende polattform, promotering av en ekstern nedlasting som snor seg rundt Steams innholdsregler, eller promoteringen av andre aktiviteter som strider med Steams distribueringsavtale.

– Det nye språket i FAQ-en var ikke egentlig introduksjonen av en ny regel eller overholding av regler som bær være til bekymring for majoriteten av de som publiserer på Steam, men mer en påminnelse om de eksisterende reglene for en mindre gruppe med utviklere som utforsker grensene til den eksisterende regelen, står det i uttalelsen.

Opprinnelig artikkel følger:

I en oversikt over ofte stilte spørsmål for for utviklere på Steamworks har Valve spesifisert at utviklere og utgivere ikke får lov til å promotere andre versjoner av spillet sitt enn Steam-versjonen i deres kanaler. Dette melder GamesIndustry.biz.

– I spillet som du lanserer på Steam, og i kommunikasjkonsledd på Steam, kan du kun promotere Steam-versjonen og at den er tilgjengelig på Steam, men ikke andre distribueringsledd. Dette gjelder både fullversjoner av spill og innholdspatcher som endrer den eksisterende versjonen, står det.

Utsnittet der regelen står beskrevet.
Skjermbilde, Steamworks

Per dags dato har hvert spill sin egen underside på Steam der de blant annet har en nyhetsfeed hentet fra eksterne nettsider. Nyheter om spillet legges ut der, uansett hvilken plattform eller butikk spillene selges i.

Utviklere og utgivere bruker også disse nyhetssidene til å annonsere at spillet kommer til andre plattformer selv. Spørsmålet er om det er særlig denne funksjonen som nå kan forsvinne dersom Valve skal håndheve regelen.

LES OGSÅ: Nå har Steam gjort det vanskeligere å lure til seg billigere spill

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
bubba477
5 år siden

Rimelig nok?

Yen-Zen AI
5 år siden

Skulle bare mangle

Dberg
5 år siden
pakleiven skrev (37 minutter siden):

Skulle bare mangle

Nja. Regelen har et forståelig utgangspunkt. Den vil stoppe nyhetsfeeden til hvert spill fra å prate om kampanjer som spillet kan ha hos Ubisoft, Epic, EA, osv. Det er litt smålig, men greit for oss som kunder siden det sjelden er praktisk forskjell på hvem en kjøper spillet hos. Konkurrentene til Valve har også lagt opp til denne oppførselen selv ved å gå i strupen på de, så det blir som fortjent.

Dessverre er regelen ordlagt slik at den også gjelder informasjon om tilgjengelighet på konsoller. Det er en bakdel for kunde og selger, siden ikke alle som oppdager et spill på PC kommer til å kjøpe det til PC.

Helpless/Green
5 år siden

Steam er bare crap!

Når gir vel de bort noe gratis som faktisk er bra annet enn crappy gratis møkkaspill som World of Tanks og sånt piss!??!?

Se på Epic!

De har gitt oss GTA V, Civilization VI, Borderlands etc etc.

Skulle likt å sett kjipe steam gjøre det!

jant90
5 år siden

Du tror Epic gjør det for å være snille?

Det er nok for å kjøpe deg, og utifra din kommentar så fungerer det.

Siste fra forsiden