Valve lukter på svetteteknologi

Gransker hvordan spilldesign kan få utbytte av svettemålinger.

Kan svette og andre fysiologiske tegn påvirke spilldesign? Det ønsker Valve å finne ut av, og har i den siste tiden gjort eksperimenter med målinger av slike fenomener. Tanken er at man skal kunne måle spillerens følelsestilstand og bruke informasjonen til å påvirke spilldesign. Dette melder Venturebeat.

– Mer nøyaktige målinger

Temaet ble diskutert under NeuroGaming Conference, der Valves egen psykolog, Mike Ambinder la ut om idéen bak forsøkene. Han argumenterer for at man med en slik metode kan gjøre mer detaljerte målinger av spillerens opplevelse.

– Det blir mer detaljert enn det du kan få ut av å se dem, høre dem eller spørre om spørsmål etter at de har spilt, forteller han.

Intense Left 4 Dead blir brukt til svettemålingen. Vis mer

Valve har prøvd seg litt frem med Left 4 Dead. Ved å måle pH-verdiene på spillerens svette kan de lese sinnsstemningen og justere spillets vanskelighetsgrad og intensitet ut fra resultatet.

I tillegg har Valve eksperimentert med synet, og har latt folk prøve å spille Portal 2 med øyebevegelser. Bakgrunnen for denne testingen er tanken om at øyet reagerer kjappere enn andre deler av kroppen.

– Om du lager et spill der presisjon og hurtighet er viktige elementer, kan du se for deg at øyet i teorien kan fungere bedre, forteller Ambinder.

Eksperimentelle Valve

Portal 2 skal kunne være lettere å spille med øyene. Vis mer

At Valve har eksperimentert med ulike nye innfallsvinkler til spilldesign er ikke noe nytt. I 2009 fortalte de for eksempel at de prøvde ut en figur med døvespråk i Half-Life 2: Episode 3, et spill som vi enda ikke har sett snurten av til tross for flerfoldige år i utvikling. Gabe Newell har også tidligere diskutert selskapets ambisjoner om å bruke biometriske data til å påvirke spillopplevelsen, og dette er nok et ledd i de planene.

Ellers pønsker nok Valve og Newell nå mest på hvordan de kan få stuekonsollen sin, den såkalte «Steamboks»-maskinen til å fungere så bra som mulig. Sist vi hørte fra prosjektet var spillgiganten i gang med å dele ut prototyper av konsollen til utvalgte kunder.

Les også: Valve eksperimenterer også med Oculus Rift Les også: Valve og Star Wars-regissør skal samarbeide

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (9)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
mbergersen
12 år siden

Aldri skjønt ideen bak slik tankegang. Er det ikke spillet som skal gjøre noe med ditt stressnivå, og ikke ditt stressnivå som skal påvirke spillet?

BerZerK89
12 år siden

"Svette nerder får mer kontroll" har en skummel klang i seg...

Azper
12 år siden

Mange muligheter med slike målinger. Kan lage løgndetektor og kødde med spilleren i rollespill elns. Eller en "scientology Auditing simulator med E-meter"

Kunne blitt creepy med et horror spill der fienden vet hvordan du føler deg.

Dore123m
12 år siden

Eller så skal Valve lage en Steam- Fit :)

hyp0crisy
12 år siden

Kan ikke Valve heller få fingeren ut å lansere HL3 / Episode 3?

Too much free fucking time on their hands...

Siste fra forsiden