Det er ikke så ofte vi hører om Valve i spillsammenheng lenger, men nå har det skjedd en spennende utvikling i den forbindelse. I en pressemelding kunngjør Firewatch-utvikleren Campo Santo nemlig at Valve har kjøpt opp studioet.
Campo Santo er et lite studio med kun tolv ansatte, hvorav samtlige altså nå havner under Valve. Studioet skal inntil videre fortsette å jobbe som før med sine egne prosjekter.
Bakgrunnen for det nye og kanskje uventede samarbeidet var sammenfallende verdier og syn på spillutvikling, noe som kom frem etter lange samtaler.
Fortsetter å støtte Firewatch
– Hos Valve fant vi en en gruppe mennesker som, helt inn til kjernen, har samme holdning til arbeidet som oss. Hos oss fant Valve en gruppe med unik erfaring og verdifulle, mangfoldige perspektiver. Det ble raskt en åpenbar match, skriver Campo Santo i pressemeldingen.
Studioet skriver at de skal fortsette å støtte Firewatch, og oppkjøpet påvirker heller ikke utviklingen av deres nye spill In the Valley of Gods, som ble kunngjort i desember i fjor. Dette skal lanseres en gang neste år.
Akkurat hva samarbeidet vil munne ut i når det gjelder fremtidige spillprosjekter er selvsagt ennå uvisst, men Valve har allerede antydet at de skal begynne å trappe opp spillsatsingen sin fremover. Oppkjøpet kan dermed være et ledd i disse planene, og muligens har vi noe ganske originalt i vente
Firewatch var nemlig en ganske snodig og unik opplevelse som vi satte pris på da det kom ut i begynnelsen av fjoråret. Deres nye spill In the Valley of Gods skal foregå i den egyptiske ørkenen, hvor man inntar rollen som Rashida, en tidligere eventyrer og filmskaper som skal leter etter verdifulle skatter og overkomme farer i samarbeid med en partner.