Valve går i strupen på en av Steams største «fake games»-utviklere

Fjernet nesten 200 spill over natten og bannlyste utvikleren.

Skjermilde SidAlpha, montasje Gamer.no

Ifølge Polygon har Valve fjernet 173 spill fra Steam på kort tid. De fjernede spillene skal stamme fra Silicon Echo Studios – et utviklingsstudio som lenge har vært kjente for å lage spill av heller laber kvalitet. Flere av spillene skal ha vært gitt ut under andre utviklernavn, slik som Zonitron Productions, men Silicon Echo Studios skal ha stått bak dem alle.

– Ja, vi har et team som jobber med å ta imot rapporter på fulltid, og de så et problem som førte til at vi fjernet noen titler fra noen forskjellige Steamworks-kontoer. Vi fikk mange klager på disse kontoene, fra frustrerte kunder og utviklere. Det viste seg at de råtne eplene var den samme personen som brukte flere kontoer, forteller Valve om situasjonen.

Lurte systemet

Spillene det er snakk om kategoriseres ofte som «asset flipps» eller «fake games». Det vil si spill der utvikleren har lagt inn minimalt med arbeid for å få det til å virke som et spill, som veldig ofte bare bruker de innbakte grafikk- musikk og koderessursene som er bakt inn i for eksempel Unitys spillredigeringsprogram. Ved å lage mange slike spill uten å endre på mye annet enn grafikken, greide Silicon Echo Studios å få en hurv av spill ut på kort tid.

SidAlphas dokumentering av spillene. (Video: SidAlpha, YouTube)

I tillegg har utvikleren greid å få mange av spillene forbi Steam Direct-prosessen, ved å få ett spill igjennom Valves godkjennelsesprosess først, for så å bare betale de ekstra 100 dollarene per spill etterpå.

Valve hinter også om denne praksisen i sin uttalelse.

– For eksempel la denne personen ut produkter som var nesten identiske, og påvirket dermed Steams funksjonalitet og gjorde det vanskeligere for spillere å finne morsomme spill å spille. Utvikleren misbrukte også Steam-nøkler og oppgav feilaktig informasjon på butikken.

Valve forteller videre at de har avsluttet alt av business med utvikleren. Vi har bedt Silicon Echo Studios om en kommentar, og oppdaterer saken dersom vi får svar.

En Steam-gruppe nøstet opp det hele

Den massive spillslakten skjer etter at YouTuber SidAlpha og Steam-gruppen Sentinels of the Store pekte ut spillene tidligere i år. De peker på hvordan studioet faktisk alene har stått bak minst 10 prosent av spillene som ble lansert på Steam de siste to månedene, med 86 lanserte spill.

Vi har tidligere skrevet om hvordan slike spill som dette ikke nødvendigvis tjener penger på spillsalg i seg selv, men heller ved å misbruke Steams interne økosystem. I alle nyere Steam-spill kan man få samlekort mens man spiller. Disse kan igjen selges videre internt i Steam-systemet, mens spillutvikleren får en del av kaka. Valve har tidligere sagt at de har planer om å endre systemet slik at det ikke kan misbrukes, men har så langt ikke gjort noe.

I april tok nettbutikken riktig nok grep for å prøve å begrave disse spillene på butikken, ved å vekte dem lavere enn ordentlige spill. Dette er tydeligvis ikke nok for å få bukt med problemet.

Les også:
Får Steam snart en overhaling? Valve lekket bilder av det som virker å være et nytt grensesnitt »

Siste fra forsiden