LONDON (Gamer.no) «Gud og hvermann» spiller MOBA-spill for tiden. Er du ikke en fan av sjangeren selv, er jeg villig til å sette ti kroner på at du i hvert fall kjenner noen som ikke klarer å legge fra seg Dota 2, League of Legends, eller lignende.
MOBA-markedet har blitt attraktivt, og de siste årene har flere kastet seg på bølgen for å sikre seg lukrative markedsandeler. Med vekslende hell kan man kanskje si. Bortsett fra Dota 2 og League of Legends er det få andre MOBA-spill man hører noe fra på relativt jevnlig basis.
Likevel skal Epic Games nå forsøke å komme seg inn på dette tilsynelatende ugjennomtrengelige markedet, med sitt nyeste prosjekt, Paragon.
Kjent, men annerledes
Grunnprinsippet i Paragon bør være kjent for de som har rørt et MOBA tidligere. Fem spillere på hvert lag velger seg hver sin helt som gradvis blir sterkere ettersom de når nye nivåer ved å bekjempe motstandere, kryp og tårn i tre baner på kartet.
Det som skiller Paragon fra konformiteten i sjangeren er kameravinkelen som i de fleste tilfeller er låst i fugleperspektiv. Som i Smite, har Epic Games valgt å legge kameravinkelen over skuldra på figuren man styrer. Dette er en kameravinkel godt kjent fra Epic Games’ kanskje mest kjente spillserie, Gears of War. Hensikten med å senke kameravinkelen er ifølge kreativ regissør for Paragon, Steve Superville, å få spilleren nærmere det som skjer på slagmarken, og få alt til å føles mer fysisk.
I tillegg er butikkene som tradisjonelt er å finne flere steder på kartet fjernet i Paragon. I stedet forbereder du en kortstokk som består av gjenstander som gir egenskaper som oppgraderer figuren din i hver kamp. Gjenstandene kan for eksempel gi økt skade, økt angrepstempo eller økt sjanse for å treffe fiender med dobbel skade. Hver gjenstand kan oppgraderes tre ganger hver for å ytterligere forbedre disse egenskapene etter egne preferanser og behov.
For de av oss som faktisk ikke spiller time ut og time inn med MOBA-spill, er butikkene kanskje noe av det mest forvirrende. Med kortsystemet i Paragon slipper man unna å måtte lete gjennom gjenstander som ikke gir din figur noe fordeler, og man har man bygget en kortstokk litt bevisst, vet man eksakt hvilke oppgraderinger man kan gjøre på helten sin gjennom kampen. Min opplevelse er at dette skaper en lavere terskel for nye spillere til sjangeren. Det tok ikke mange nivåer og runder i «butikken» før oppgraderingen gikk lekende fort.
Kortene ser for øyeblikket veldig kjedelige ut, men ha i bakhodet at det er en tidlig alpha-test vi har fått prøve.
Uvant skyting
Spillet inneholder for tiden 13 helter, men utvalget skal ifølge utvikleren utvides inne lanseringen som er i løpet av høsten en gang. Allerede nå dekker heltene et bredt spekter av evner og egenskaper. Det er er nærkamps-helter, «healere» og helter som gjør skade på avstand. Alle har sine fire egenskaper og et «ultimate»-angrep, et oppsett som bør lyde kjent.
Det som imidlertid er uvant er å kontrollere en av figurene som bruker skytevåpen. I et MOBA har figurene alltid begrenset angrepsrekkevidde. Det tar noen minutter å venne seg til at riflen til for eksempel helten Maverick ikke treffer fiender som man enkelt hadde truffet, hadde man spilt et hvilket som helst skytespill. Om man er nære nok til å treffe eller ikke ser man enkelt ved at siktekorset blir rødt, men det tar litt tid å avvenne muskelminnet å fyre hver gang en fiende er i siktet.
Spillet utvikles parallelt til PC og PlayStation 4 med kryssplattformspilling som mål. Ut fra timene med Paragon så langt kjennes det ikke som at PC-spillerne vil få noen særlig fordel over kontrollbrukerne, da dette spillet ikke lener seg på refleksreaksjoner, men heller å reagere på det som skjer med taktikk og strategi.
Paragon er bygget med Unreal Engine, og grafikken ser ikke så verst ut. I hvert fall på PC. Hverken grafikken eller animasjonene på PlayStation 4 i testen var spesielt pent å se på, men igjen er det nok fornuftig å ha i bakhodet at dette er en veldig tidlig versjon. Jeg tviler på at Epic Games er fornøyd med spillet slik det ser ut på PlayStation 4 for øyeblikket, og jeg tror vi kan forvente et løft akkurat her.
Seervennlig
Det jobbes hardt med å lage en god seer-modus til Paragon. Hver kamp som er spilt skal være mulig å se om igjen både gjennom låste kameraposisjoner, kamera man står fritt til å bevege rundt som man vil eller fra synsvinkelen til hver enkelt helt i kampen. Hendelser og elimineringer dukker opp på en tidslinje, så man enkelt kan finne fram til høydepunkter for å se de i sakte film. I tillegg kan man se hvilke kort spillerne i kampen hadde og brukte.
Om det er et håp at dette skal brukes til kringkasting av spillet i konkurransesammenheng, og om det er en plattform Epic Games ønsker å promotere spillet sitt for er uvisst, men utviklerne håper i hvert fall at denne modusen ikke bare kan bidra til gode skrytefilmer, men at det også kan brukes som et læringsverktøy.
For øvrig skal alle trailerne til spillet så langt være produsert i dette «replay»-verktøyet.
Konklusjon
Timene med Paragon en fredag ettermiddag i London ga grunn til å tro på et underholdende spill som i tillegg får utvidet dybde med kortsystemet. Om dette systemet er nok til å holde spillere engasjert i timesvis er for tidlig å si. Det virker ikke som like mye rom for å eksperimentere med kortsammensetninger som i for eksempel Hearthstone, selv om en slik sammenligning kanskje ikke er helt rettferdig heller.
Det store usikkerhetsmomentet her er imidlertid hvor levedyktig spillet blir. Paragon blir gratis å spille, og det kan hende spillet tiltrekker seg et publikum den første tiden. Men når spillet skal konkurrere om markedsandeler med Dota 2 og League of Legends, starter prosjektet sånn sett i motbakke i mine øyne. Vi har sett lignende tendenser de ti siste årene der utviklere har villet ha deler av nettrollespill-kaka til Blizzard og World of Warcraft.
Paragon ligger an til å bli et morsomt spill, men om publikum uteblir marginaliseres gjerne spillet til en parentes. Det skal bli interessant å se om Epic Games lykkes med akkurat det.
Sjekk ut den rykende ferske traileren for Paragon i videovinduet under: