Allerede to uker etter lansering har Deconstructeam gitt etter for spillere og kritikere som mente at Gods Will Be Watching var for vanskelig. Spillets nye «Mercy»-oppdatering åpner for å spille med redusert vanskelighetsgrad i to nye spillmoduser.
I «Puzzle Mode» er tilfeldige utfall fjernet slik at det blir enklere å forutse hva som vil skje når du gjør et valg. «Narrative Mode» fjerner bortimot all utfordring og er for spillere som kun vil følge historien uten å møte på vanskeligheter. For de som ønsker å oppleve spillet slik det opprinnelig ble laget er «Original Mode» fortsatt tilgjengelig.
Fornøyde utviklere
Ifølge spillets designer, Jordi de Paco, er utviklerne svært fornøyd med mottakelsen Gods Will Be Watching har fått siden utgivelsen. Likevel har de lyttet til tilbakemeldingene om hvor vanskelig spillet er:
– Vi ønsker å lage et spill for alle typer spillere, og denne oppdateringen lar flere få oppleve Gods Will Be Watching på et behagelig vanskelighetsnivå, skriver de Paco i en uttalelse på nettsiden til utgiver Devolver Digitals.
Med temaer som overlevelse i villmarken, gisseldramaer og tortur er Gods Will Be Watching først og fremst beregnet for eldre spillere. Pek-og-klikk-thrilleren følger sersjant Burden som sammen med sitt mannskap prøver å overleve en rekke intense situasjoner.
Varige konsekvenser
Underveis må spillere ta flere vanskelige beslutninger og hvert valg har varige konsekvenser. Med begrenset tid og ressurser er det å overleve vanskelig nok, men hvordan du overlever er også viktig. Det er ingen rette eller gale valg, men når spillet er slutt må du leve med etterfølgene av det du har gjort.
Spillet ble opprinnelig laget i forbindelse med utviklerkonkurransen Ludum Dare 26, men etter mye positiv omtale bestemte utviklerne seg for å lage en større og bedre versjon. Etter en vellykket folkefinansieringskampanje og et samarbeid med utgiveren Devolver Digital ble den kommersielle utgaven av Gods Will Be Watching gitt ut i slutten av juli.