Blogg

Utsalgspris bør ikke påvirke anmeldelser

Spill blir ikke morsommere av å være billige.

Av og til får vi spørsmål om hvorfor vi ikke er snillere i vurderingen av et nytt, billig spill, eller hvorfor vi ikke er strengere med et kort spill som er for dyrt. Nå sist blant kommentarene til anmeldelsen av Trine 2. Det er for så vidt naturlig å tenke slik. Vi skal gjerne være forbrukerorienterte og anbefale ut i fra hva som gir mye for pengene, og hva som bare er dyre middelmådigheter. Det vil jeg si er den teoretiske tilnærmingen. I praksis er dette så feil som det kan få blitt.

Det første problemet med å ta prisen med i vurderingen oppstår av den enkle grunn at prisen ikke er konstant. La oss si at et fullprisspill fikk karakteren 7 av 10 hos oss. Et veldig bra spill som vi anbefaler, det koster 400-500 kroner i butikken den dagen det kommer i salg, og det tar omtrent 8 timer å spille gjennom. En uke etter blir et annet spill lansert digitalt for 140 kroner, det varer i 15 timer, og vi setter karakteren 6 av 10.

Minecraft får ikke ekstrapoeng for å gi mye innhold for lite penger. Vis mer

Man får altså vesentlig mer for pengene i det siste eksempelet, men vi syns det andre spillet var bedre. Hvorfor? Fordi vi ikke bare anmelder spill for de som kjøper på lanseringsdagen.

Prisen kan forandres

Det bør være mulig å søke opp anmeldelser hos oss tre år etter utgivelse, og få et godt bilde av spillets kvaliteter uavhengig av ytre faktorer. For hvem vet, kanskje et gitt spill er på tilbud til nettopp 140 kroner tre år etterpå. Hvordan står da vår anmeldelse seg dersom vi gikk ut med at vi ikke anbefaler spillet på grunn av den stive prisen da det var nytt?

Slik jeg ser det er det kun leseren selv som bør vurdere om prisen er riktig for ham eller henne. Vi gjør omfattende vurderinger av produktet alene, og lar det være opp til leseren å bedømme hvor mye penger en opplevelse måtte være verdt. Spillinnholdet og kvaliteten på det er det eneste vi kan bedømme.

Det er helt i orden at noen av leserne ikke vil anbefale et flott spill fordi «det koster for mye». Men om to år er prisen kanskje en helt annen, og kanskje er spillet plutselig på salg. Da er det viktig at vår vurdering er gjort isolert fra første stund, uavhengig av slike faktorer. Prisen bestemmer kun hvor tilgjengelig noe er, ikke hvor bra det er.

Hvem bestemmer hva som er dyrt?

Vi kan når som helst lage en formel eller kalkyle basert på hvor bra et spill er opp mot utsalgsprisen, lesernes inntekt eller lesernes generelle syn på hva som er dyrt. Det hadde kanskje vært nyttig, men det kunne aldri vært en del av karakteren.

Cave Story 3D ble nylig utgitt til fullpris på Nintendo 3DS, etter å ha vært gratis for PC-eiere siden 2004. Vi straffer ikke spillet for det. Vis mer

Et annet eksempel er dersom spill er helt gratis. Kanskje det til og med kommer et 400-kroners spill til 3DS som har vært tilgjengelig gratis på PC i flere år? Skal 3DS-spillet få ekstra streng mottagelse på grunn av dette? Selvsagt ikke. Spillet vurderes isolert som en opplevelse på en konsoll som ikke har hatt spillet i sitt sortiment før, og opp mot en målgruppe som kanskje ikke er interessert i eller har spilt PC-utgaven.

Det er ytret ønske om at vi tar hensyn til at spill fra uavhengige studioer har små budsjetter, at de ikke har mulighet til å lage produkter som kan konkurrere med de store studioene og utgiverne. Dette er en skummel holdning å innta. For det første er det ingen automatikk i at kostbare spill blir suksesser, akkurat som det ikke er uvanlig at ukjente spill kan overraske og ta verden med storm.

Når det er sagt nevner vi gjerne tilfeller hvor både pris og utviklingsstudio overrasker oss, men det påvirker fremdeles ikke karaktersettingen. Hvis vi skal begynne å dra budsjetter, utviklingskostnader og salgspris inn i vår analyse av et kulturprodukt, så har hele anmelderformen mistet sin relevans.

Spill blir ikke dårligere av å være dyre, og de blir ikke bedre av å være billige.

Ledige stillinger
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (74)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Allt í lagi
13 år siden

Helt uenig. Anmeldelser bør ta prisaspektet med i beregningen, det er tross alt sånn at mannen i gata må betale for flesteparten av sine spill.

Finnduz
13 år siden

Helt enig, pris bør man ta med. Det er ikke bare dyrt å kjøpe spill, men man må ofte prioritere når det kommer flere den samme måneden. 4 gode spill, til konsoll blir fort 2000,-

Kenichi-san
13 år siden

Ser meg ganske enig med artikkelen og dens begrunnelser på hvorfor prisen ikke er med i anmeldelser. Det blir altfor mye for anmelderne å vurdere oppimot.

 

Men samtidig er jeg litt enig i det Finnduz skriver: at feks 4 gode spill i samme mnd kutter lønna med nærmere 2000 (1600,- er vel mer riktig, da spillene fint kan oppsøkes til 399,-)

 

Å da blir spørsmålet: Hva skal enn prioritere?

- Jeg har ingen annet svar enn Tore skriver selv: Hver forbruker / "gamer" må bestemme selv hva han / hun skal prioritere:

Ett fps med ~ 8 timer campain + evt "uendelig online modus" eller ett RPG med 50+ timer feks.

 

Man må bare spørre seg selv, hva vil jeg bruke tiden min på. Å jeg tror det er mer viktig - prioritere tidsforbruket enn den usle kostnaden for spillene.

 

Edit: Selv bryr jeg meg fint lite om hvor mye ett spill koster, hvis jeg først har bestemt meg for å prøve det. Jeg nekter ikke: jeg prøver å finne spillet billigst mulig, men bruker ikke timer på det. Sjekker 2-4 nettsider og *smack* billigste stedet får pengene mine. :D

trolomlllool
13 år siden

Jeg forstår logikken i kommentarene over her, men pris burde ikke påvirke en anmeldelse. man burde lese anmeldelsen, og se om det er ett spill man kunne tenke seg, og SÅ ta en vurdering selv om spillet er verdt kronene du betaler. Det blir som å kjøpe klær: du går inn i en butikk, finner noe fint, også vurderer du om prisen er verdt det du ser

Cowman the Wuzz
13 år siden

forbannelsen var mektig da jeg kjøpte Halo 3 ODST til 300 spenn, og gjennomførte det på to timer første gangen jeg prøvde det... billigere kjøre til skolen og betale for parkering tre skoledager...

Siste fra forsiden