Utgiverne vil ikke ha Mafia-skaperens realistiske rollespill

Men hva vil spillerne?

Warhorse Studios

Kingdom Come: Deliverance er et realistisk åpen verden-rollespill fra tsjekkiske Warhorse, en utvikler grunnlagt av flere veteraner fra spillindustrien inkludert skaperen av Mafia-serien.

Warhorse beskriver spillet sitt som inspirert av friheten fra Skyrim, historiefortellingen fra The Witcher, verdenen fra Mount & Blade og kampsystemet fra Dark Souls.

Kickstarter-presentasjon.

Ingen magi eller drager

Handlingen foregår i en autentisk middelaldersk verden, helt uten magiske elementer. I stedet må du forholde deg til realistisk sverdkamp og andre utfordringer, slik som at du må spise regelmessig for å holde deg i live.

Kampsystemet skal være basert på ekte fysikk, og du tåler ikke mye skade før du kreperer. Til gjengjeld kan du delta i store slag med massevis av datastyrte figurer, og disse inkluderer beleiringer av store borger.

Verden skal inneholde store byer, skitne landsbyer, mektige slott og mørke skoger. Utviklerne sier at hvis du kan se noe, så kan du også dra dit. Innbyggerne i verden lever sitt eget liv, med ulike rutiner avhengig av klokkeslett. For å reise rundt i spillets åpne verden kan du skaffe deg en hest, og du kan også slåss fra hesteryggen.

Handlingen er ikke-lineær, og du kan selv velge om du vil være skurk eller helt. Ulike oppdrag kan løses på ulike måter, og underveis får du bli kjent med andre figurer. Hvordan du forholder deg til disse avgjør hva de tenker om deg, og det kan også bli plass til romantikk.

Virker dette som et fristende spill? (bilde: Warhorse Studios)

Utgiverne er ikke interessert

Om du har fulgt med på bloggen til utviklerstudioet vil du sikkert også vite at de har slitt med å få en utgiver til å finansiere utviklingen. Derfor har de nå tatt turen til folkefinansieringsnettstedet Kickstarter, der de ber om cirka 3 millioner kroner.

Dette er ikke nok til å fullføre spillet – faktisk er det bare cirka ti prosent av spillets budsjett – men de har også en privat investor som støtter dem. Investoren er imidlertid ikke en person med stor kjennskap til spill, så Kickstarter-kampanjen er delvis for å overbevise ham om at det faktisk er et marked for produktet.

Spillet har kanskje ikke magi, men det har i alle fall noen grotter.

Utgiverne skal blant annet være skeptiske til spillets realistiske verden, og er redd for at spillerne ikke vil ha et rollespill uten magi.

Om folkefinansieringen går etter planen lanseres i tre akter. Den første byr på cirka 30 timers spilling, og kommer til WIndows, Mac OS X og Linux. Utviklerne tar sikte på å lansere denne i løpet av fjerde kvartal 2015. De ønsker også å lansere spillet på PlayStation 4 og Xbox One.

Kingdom Come er langt fra det første rollespillet som prøver seg på folkefinansiering, men det ser ut til å være det mest ambisiøse. Andre folkefinansierte rollespill inkluderer nylanserte The Banner Saga, samt Pillars of Eternity fra Obsidian og Wasteland 2 fra inXile.

Siste fra forsiden