Vel fremme ble vi geleidet inn på rommet som går undet tilnavnet "The Epic Room". Vi satte oss ned og ventet spent på hva som skulle vise seg på skjermen. Fram til nå hadde hemligholdet vært strengt. Til tross for at ingen hadde nevnt noe kom det likevel ikke som det største sjokket når Unreal Tournament 2004 dukket opp på monitoren. Det var dette vi var her for å se.
Det tok en del år fra det originale Unreal Tournament først kom, til vi endelig fikk prøve UT2K3. Denne gangen har Epic besemt seg for å jobbe raskere. Allerede i høst skal det nye spillet slippes. Førsteinntrykket er at UT2K4 kun var en oppgradert versjon av UT2K3, vi ble dog forsikret om at det ikke var tilfelle. Her var det drøssevis med nyheter ble vi lovet. Det så da også ut til å være sant. Hva nytt dere kan vente dere når spillet slippes skal vi prøve å gå gjennom her. Deler av det i alle fall.
Nye moduser og klasser
De størse nyhetene er to helt nye spilltyper. Det ene heter "Onslaught", det andre er en ny type "Assault". Begge to vil gi spillerne mulighet til å benytte seg av en rekke forskjellige kjøretøy. I "Onslaught" spiller flere lag mot hverandre med oppdrag å okkupere fiendenes baser. Når en base har blitt tatt er det om å gjøre å ødelegge kraftkilden i den basen. Når det er gjort skal dere bygge en egen kraftkilde der. Grunnideen er ganske lik den i "Domination". Det er dog en del drastiske forskjeller. Det er snakk om store baser spredt rundt på store, åpne kart. Her er det ikke snakk om de trange banene og bygningene vi er vant med fra de tidligere spillene.
Dette minner egentlig mer om Tribes-spillene. En av tingene som hjelper til å gi inntrykket av å ligne på Tribes er muligheten til å benytte seg av en rekke forskjellige kjøretøy. Spillet har seks forskjellige biler, stridsvogner og små svevefartøy, i tillegg til noen små romskip. På de banene som foregår nede på planeter kan alle du kommer over, men romskipene bruker du til nærkamp i verdensrommet. Et slikt brett kan gå ut på å kjempe ned fiendtlige romskip for så å invadere romstasjonen deres. Spillet vil lanseres med minst ni kart til "Onslaught"-modus, muligens enda mer.
"Assault" som er den andre nye store spillmodus er en slags oppdragsbasert flerspillermodus. Her skal du også benytte deg av forskjellige kjøretøy eller romskip. Alt etter som hvilken situasjon du befinner deg i. Denne modusen fungerer både i flerspiller og alene. Det er rett og slett en slags cooperativ flerspiller med oppdrag som skal utføres.
I UT2K4 vil du finne en rekke nye spillerklasser og raser. Blant annet nye "skarj"-klasser og en rekke nye roboter. Du vil også finne en stor rekke nye våpen og annet utstyr. Noe av det meste spennende av det nye utstyret er kanskje en rekke nye miner. Det har kommet til noe som heter "spider-mines", altså edderkopp-miner. Disse skytes ut og vil ligge i ro fram til et kjøretøy eller en soldat nærmer seg. Er det en bil eller en annen farkost vil minen sprenge dette. Skulle det derimot være en stakkars soldat som kommer vandrende vil minen hoppe opp i ansiktet på soldaten og borre seg inn i hodet hans. Ganske så grotesk. En "sticky"-mine har også blitt lagt til. Denne vil fungere veldig likt plasmagranatene i Halo.
Mye kan minne om Halo
Jeg har allerede nevnt at det kommer seks biler og andre farkoster. Det vil finnes en tremanns buggybil, den minnet veldig om bilen i Halo. En person styrer, en står bak og bemanner maskingeværet og en står i pasasjersetet og skyter. Veldig likt Halo, ja. Videre finnes det en liten, enkel enmanns buggy. Det vil finnes minst en stridsvogn med en kraftig kanon. Denne er akkurat som i Halo ganske treg, men veldig kraftig. Ellers er det også to svevefarkoster tilgjengelig. Atter en gang minner det veldig om Halo. Et enkelt bombefly vil også finnes, dette kan skifte mellom å fly som et helikopter eller et fly med ekstremt god manøvreringsmuligheter. Jeg vet ikke hvor mange ganger Halo har blitt nevnt så langt, men det er ikke få. Faktum er at spesielt "Onslaught" virket veldig, veldig inspirert av Halo. Eventuellt kan en si at de har stjålet villt og hemningsløst fra Halo. Jeg tror jeg skal si Halo en gang til bare for å ha gjort det: Halo.
Utviklerne ga en god nyhet til alle som har typiske Elkjøp PC-er. Altså maskiner med kraftig CPU og elendig skjermkort. UT2K4 har fått en egen meget kraftig software-renderer, noe som gjør at spillet skal gå flott på maskiner med raske CPU-er. Oppløsningen må så klart noe ned i forhold til hva den kan være hos de med et sprekt skjermkort, men det burde bli et greit alternativ til å spytte flere tusen kroner i et nytt kort. Grafikken ellers minner veldig om den vi så i UT2K3, bare litt oppgradert og finpusset. Altså ingen store nyheter på den fronten. Det skal sies at det vi fikk se var en pre-alpha-versjon av spillet og at mye kan bli bedre fram til spillet slippes. Båndbreddekravene har også gått betraktelig ned. Mens modembrukere tidligere fikk rundt 40 bilder i sekundet vil de samme brukerne nå kunne nyte opp mot 65 bilder i sekundet. Det har også blitt gjort mye for de av spillerne som sitter på ADSL med elendig opplastingsfart. Nå skal de lettere kunne kjøre servere og spille på nettet også. Spillere som kjøper UT2K4 vil ha muligheten til å logge seg inn på servere som kjører UT2K3. Spillet er også bakoverkompatibelt når det gjelder kart og modifikasjoner.
Konklusjon
Etter det vi fikk oppleve er det nok litt å ta i å kalle dette et nytt spill. Med bakoverkompatibilitet, nesten identisk grafikk og samme våpen med kun noen få nyheter virker det som om dette er mer enn oppgradering av UT2K3 enn et helt nytt spill. Spillet har også en del ting som ser ut som om de er kopiert direkte fra Halo. Til tross for alt dette ser det lovende ut, og jeg tror spillet kan bli en stor suksess når det kommer ut mot slutten av året. Selve spillet i seg selv er ferdig, det som gjenstår er massive justeringer og finpuss på grafikk, AI og andre ting i spillet. Vi fikk en pekepinn på at spillet kan komme ut så tidlig som midten av november i år. Vi fikk dessverre ikke tak på noen skjermbilder fra spillet.