Den samme gamle Unreal-grafikken
Da Unreal Tournament kom ut for to år siden var det ingen tvil om at grafikken var fullstendig grensesprengende. Grafikken var faktisk såpass bra, at den fremdeles kan stilles opp mot mange av de beste spillene på markedet i dag. Mange satt også pris på at grafikken var særdeles rask, til og med for dem som hadde litt mindre hestekrefter enn andre. På mange måter har Unreal-motoren gått inn i historien som en av de peneste, mest stabile, og minst systemkrevende motorene noensinne. Hvordan stiller Unreal Championship seg til dette? Det er ingen tvil om at det er et svært pent spill, men det betyr ikke at grafikken er noen større forbedring fra Unreal Tournament, og i hvertfall ikke Unreal Tournament 2003. Grafikken er rett og slett svært lik det første spillet i serien, selv om det er blitt tilsatt litt krydder i form av en realistisk "ragdoll"-fysikk.
Du må for all del ikke la deg lure av de offisielle bildene du finner på spillets hjemmeside - disse lyver slik som alle andre offisielle bilder. Dette betyr på ingen måte at spillets grafikk ikke er noe å fryde seg over. Tvert i mot følger spillet i de tidligere Unreal-spillenes fotspor med rask, realistisk og flott grafikk. En av banene har for eksempel grass som stikker opp av bakken, hvilket du faktisk kan gjemme deg i hvis du velger å snike deg opp bakketoppene. De har heller ikke overdrevet med gjenskinnseffekter slik som mange andre spill gjør. Det er likevel litt skuffende at grafikken til tider kan begynne å halte hvis det er for mye som skjer i bildet. Frameraten kan plutselig dale som en fugl med èn vinge, og jeg synes det er dårlig at utviklerne lar slikt gå forbi uten å gjøre sitt for å fikse det da dette faktisk er et hyppig problem.
Lydopplevelsen var også noe særegent med det første Unreal Tournament-spillet. Musikken var enormt følelsesladet, og var ikke kun basert på rask, pumpende tekno-musikk. Dette er heller ikke tilfellet i Unreal Championship, selv om musikken ser ut til å ha fått en litt mer aggressiv stil over seg. Banene som foregår ute i naturen har en litt roligere stil, mens baner som foregår i trange stål-ganger er en blanding av hard tekno og rock. Spillet kommer som alltid med en hel del "taunts" fra de forskjellige figurene i spillet, og lydene er delt opp i raser og kjønn. "Bot"-ene vil som alltid slenge slemme bemerkninger til hverandre, men du kan også velge å gi lagkameratene dine kommandoer.
Da vil du naturligvis få tilbake "affirmative", "I'm on it", og så videre. Lydene til våpnene er vel så realistiske som de kan være, men jeg har egentlig lite sammenligningsgrunnlag ettersom våpnene er ganske langt vekke fra realiteten. Når Xbox Live kommer vil det uten tvil være svært spennende å kunne kommunisere med sine lagkamerater via den medfølgende mikrofonen, for ikke å snakke om å sende slengbemerkninger til dine fiender. Dette må vi her i Norge likevel se langt etter, da planene om Xbox Live i første omgang er satt til 14. mars, 2003. Med et spill slik som Unreal Championship må man bare krysse fingrene og håpe på at vi virkelig får dette produktet da.
Konklusjon
Unreal Championship levner ingen tvil om at det er en seriøs kandidat til årets multiplayer-spill, eller tidenes multiplayer-Xbox-spill for den saks skyld. Spillet gjør en god jobb med å gi deg variasjon i form av "mutators", en rekke spillbare raser, flere varierte moduser og kreative baner. Et spill slik som dette kan for såvidt leve evig, da det er en eneste stor "frag"-fest fra ende til annen. Det sies også at Xbox Live-brukere skal med tiden få lov til å laste ned nye baner, noe jeg synes er svært positivt da antallet baner er litt i tynneste laget. Spillet er heller ikke så "hardcore" som man skulle tro, og mennesker nye til konsoll-skytespill vil finne det svært lett å lære seg det pågrunn av de svært enkle "bot"-ene på den letteste vanskelighetsgraden. Er spillet noe man bør skaffe seg hvis man allerede har Unreal Tournament 2003? Nei, det er det ikke.
Spillet har betraktelig dårligere grafikk enn dette, og skytespill er alltid best på PC. Likevel er Unreal Tournament et svært pent spill, trolig et av de peneste som har blir sluppet til Xbox på skytespill-fronten, og hvis man har en Xbox og ønsker å komme i besittelse av et ordentlig multiplayer-spill, er det ingen tvil om at Unreal Championship er det rette valget. Lydopplevelsen er det man forventer av spill i denne serien. Ingenting overdådig, men musikk som kan være intens og rolig på samme tid alt etter hvilket miljø man befinner seg i. Jeg tror også mange vil sette stor pris på "Bombing Run"-modusen som virkelig er en nyskapning for serien. Fremtidsfotball der du skal drepe motstanderne dine er utvilsomt moro for de fleste skytegale mennesker! Unreal Championship er rett og slett et naturlig valg for dere som vil ha et virkelig flott skytespill til Xbox-en, men har du allerede en PC som kan kjøre Unreal Tournament 2003 slik det bør kjøres, er det ingen tvil om at pengene heller burde gå til det.