Unity

Unity lover endringer til omstridt betalingsmodell

Ifølge lekkasje vil spillmotoren imidlertid ikke gå helt vekk fra installeringsgebyr.

Unity

Forrige uke meldte spillmotorselskapet Unity om en drastisk endring. Selskapet planlegger å innføre en betalingsmodell der utviklere må betale per installasjon av spillet. Endringen skulle etter planen implementeres fra nyttår.

Dersom utviklere når et gitt antall totale nedlastinger og inntekter, må man betale avgifter til Unity.

LES ALT OM KONTROVERSEN: Unity endrer betalingsmodell – vil ta seg betalt for hver gang spill installeres »

Planene ble møtt med skarp kritikk fra utviklere, som føler de nå blir straffet for å ha valgt Unity for å lage spillene sine. Selskapet har fått med seg kritikken og beklager for «forvirring og angst», samtidig som det lover justeringer.

I en oppdatering på X (tidligere Twitter) forteller Unity at endringer er på vei. Akkurat hva som endres er ikke bekreftet fra offisielt hold ennå, men kilder med kjennskap til situasjonen sier at installeringsavgiften ikke helt skal bort.

Bloomberg meldte mandag at Unity vurderer å introdusere en øvre grense på avgiftene. Denne skal angivelig settes til fire prosent av inntektene fra salg av spill som får inn over en million dollar. Hvorvidt det er nok til å roe bekymrede utviklere gjenstår å se, og toppsjef John Riccitello innrømmet at selskapet kunne håndtert ting bedre.

– Jeg vet ikke om det er en versjon av dette som hadde blitt mottatt veldig forskjellig fra det som skjedde. Jeg tror [imidlertid] at vi kunne gjort mange ting mye bedre, sa Riccitello i mandagens møte.

En offisiell uttalelse om justeringene til modellen kommer i løpet av de neste par dagene.

LES OGSÅ: Unity-kontorer stengt etter drapstrusler »

Kommentarer (11)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Bytex
2 år siden

Det er jo en helt koko forandring de kom med først. La oss si at jeg har laga et spill i Unity som koster et par dollar, og en megasvær streamer ala Asmongold har det på streamen sin fordi han har hørt om det. Og at han liker det, og 100k folk ser på. Pluss at den går viralt på reddit og andre steder folk reposter streamene hans, kanskje andre streamere også tester det hos seg. Plutselig har 500k stk lasta ned og installert spillet mitt.

Og Unity skal ta betalt PER install. Så jeg hadde våknet opp til en regning på flere titusen dollar, helt uten å vite om det. De som har bestemt dette må jo ha vært fullstendig dritings. Spillutviklere er ikke slappe gamere som ikke gjør noe motstand.

Jeg har ingen tro på at de fjerner hele forandringen, og nå er ryktet deres så skadet at folk kommer til å slutte å bruke enginen, uansett om de sier "om forlatels" på twitter.

Skulle de som lagde spillene prøve å be folk om å IKKE installere spillet slik at man får lavere regning fra Unity da? Det gir jo ingen mening annet enn for de som casher inn regninga hos Unity.

Comma Chameleon
2 år siden
Bytex skrev (11 minutter siden):

 

Du måtte også hatt en viss omsetning for at det skal kikke inn. Men det er fortsatt tragisk modell og helt på trynet av Unity. Det er så dårlig at man nesten skulle tro det er satire. Helt latterlig.

Kakkelfant
2 år siden

Spiller ingen rolle hva Unity gjør nå, tilliten er brutt og alle "de store" er på vei bort fra plattformen.

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
2 år siden

Dette har tydeligjort en viktig ting alle som har ambisjoner om spillutvikling burde ha i bakhodet. Utvikler du spillet ditt i en kommersiell spillmotor som du ikke har utviklet selv, har du ikke eierskap i det du selv lager.

Det finnes flust med OSS MIT lisensierte spillmotorer å velge mellom. Godot er kanskje det mest nærliggende opp imot Unity, funksjonsmessig. Det er kanskje ikke like bra til 3D, men 2D spillutvikling er overlegen i forhold til Unity sin implementasjon.

barezell
2 år siden
Navnet høres kjent ut. Var ikke ha big boss i EA når de drev på som verst? :p (noe de gjør fortsatt forsåvidt)

Siste fra forsiden