Unity

Unity endrer betalingsmodell – vil ta seg betalt for hver gang spill installeres

Har møtt enorm motstand fra utviklere.

Unity

Oppdatering 07:30: Unity skal ha justert litt på planene sine som følge av alle reaksjonene. I en uttalelse til Axios forteller selskapet at avgiften per installering fortsatt vil gjelde, men hva som teller som en installering endres.

Heretter er det kun den første installeringen som gjelder. Hvis spillere sletter og reinstallerer et spill vil det ikke lenger koste utvikleren. Videre vil demoer stort sett være fritatt, med mindre demoen er del av en nedlasting som også inkluderer fullversjonen av spillet.

Videre forklarte Unity at det er distributøren som tar på seg kostnadene der spill er inkludert i abonnementstjenester. For spill på Game Pass blir det dermed Microsoft som må betale.

Vi har oppdatert artikkelen for å reflektere dette.

Opprinnelig sak følger


Unity er en av de mest utbredte spillmotorene i dagens spillbransje. Derfor skapte det stor ståhei da selskapet bak motoren kunngjorde dramatiske endringer i betalingsmodellen.

Slik ser den nye modellen ut, som trer i kraft 1. januar 2024.
Unity
Vis mer

Via sine nettsider forteller Unity at det fra neste år vil ta seg betalt for hver gang et spill utviklet i motoren blir installert. Den nye avgiften trer i kraft når spillet har nådd et visst antall totale nedlastinger og tjente kroner fra salg.

Endringen har ikke falt i god jord blant utviklere. Mange mener de nå blir straffet for å bruke motoren, og ser på retningslinjene for avgiften som svært urimelige.

Som Axios-journalist Stephen Totilo forteller, etter samtaler med Unity, vil hver eneste spillinstallering telle mot totalen.

Hvis en spiller sletter et spill og reinstallerer det må utvikleren betale to ganger. Det samme gjelder hvis én bruker installerer spillet på to plattformer.

(Oppdatert 07:30: Unity har endret dette etter publisering. Avgiften per installering fortsatt vil gjelde, men hva som teller som en installering endres.Heretter er det kun den første installeringen som gjelder. Hvis spillere sletter og reinstallerer et spill vil det ikke lenger koste utvikleren).

Artikkelen fortsetter nedenfor.

Utviklerveteranen Rami Ismail påpeker at endringen vil medføre langt større risiko for utviklere. Blant annet kan det å slippe demoer – som i enkelte tilfeller teller som en installering – oppdatere spill eller gi dem ut på Game Pass potensielt bety store utgifter. (Oppdatert 07:30: Unity forteller nå at det er Microsoft som må ta kostnaden for Game Pass-spill.)

Bruken av DRM-løsninger vil trolig også bli mer utbredt, spår Ismail, ettersom piratkopierte eksemplarer tilsynelatende også teller mot installeringstotalen.

Unity har riktignok påpekt at spill som inkluderes i samlepakker for veldedige formål – som for eksempel Bundle for Racial Justice and Equality fra 2020 – får unntak.

Ifølge utvikler George Broussard har endringene også skapt kraftige reaksjoner innad i Unity. Bekymringer fra selskapets ansatte skal angivelig ha blitt ignorert, og flere vurderer nå å slutte i protest. Utviklere som bruker Unity har også sagt at de vil vurdere å gå over til andre spillmotorer i fremtiden, selv om det vil medføre opplæring og lengre tid mellom prosjekter.

Unity forteller på X (tidligere Twitter) at det har fått med seg bekymringene, og vil komme tilbake med svar på alle spørsmålene som har dukket opp.

LES OGSÅ: Nintendo skal ha vist frem Switch 2 bak lukkede dører på Gamescom »

Kommentarer (13)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Comma Chameleon
2 år siden

Snakk om å skyte seg i foten. Unreal engine bare gjør alt riktig og unity gjør ting verre.

🥴

Skelpadderidderen
2 år siden

De har riktignok gått ørlite tilbake på dette, men med tanke på retningen de tar, så kan det være verdt å merke seg dette:

En ting er om de sendes data fra f.eks steam ang. antall nedlastinger:

Men dersom dette her er noe som blir målt via enginen, så er det ikke utenkelig at alle Unity spill vil ha påkrevd tilkobling til internett for å virke.

Tenk da om du kjøper et singleplayer indie spill som er rent offline. Alle patches etc er på discen. Men du må fortsatt koble deg til nettet for at unity skal kunne dokumentere at dette er en ny installering av spillet.

Selvfølgelig spekulasjon dette her, men når vi ser hvor mange andre spill som har helt unødvendig always online, så er jo ikke dette helt utenkelig heller.

Og dersom jeg forstod det riktig, så er dette noe som skal gjelde for spill som allerede er produsert også... gøy...

Men det vil trolig kunne stilles spørsmål ved om hele greien egentlig er lovlig da.

At noen etter å ha kjøpt en ferdig vare, vil kunne påløpe produsent av produktet for høyere kostnader des mer produktet tas i bruk...

dualmind
2 år siden
Denne saken minner meg av en eller annen grunn på saken med WotC tidligere i år, muligens resultatet bli lignende også.
RRhoads
2 år siden
Skelpadderidderen skrev (46 minutter siden):

Men dersom dette her er noe som blir målt via enginen, så er det ikke utenkelig at alle Unity spill vil ha påkrevd tilkobling til internett for å virke.

Da vil de vil de ta betalt for piratkopierte spill også. 

anderstn
2 år siden

Er jo ein fin måte og gi Microsoft og Sony incentiver til å velge utelukkande Unreal spel til sine abonnementstjenester ettersom eg antar at ein person som re-installerer Unity spelet f.eks. via gamepass vil trigge ein ekstra avgift og ikkje er dekka av den generelle endringa dei har gjort angåande reinstallering av kjøpte spel. Forøvrig idiotisk at dette kan ramme spel som alt er utgitt. Tipper det er mange spel som vil forsvinne frå butikkene på tross av at dei køyrer helt greit på dagens maskinvare som følge av dette fordi utviklerne ønsker å unngå videre utgifter på gamle titler.

Siste fra forsiden