Unity beklager

Unity bekrefter omfattende endringer til sin kontroversielle betalingsmodell

– Superakseptabelt, mener anerkjent utvikler.

Unity

Unity skapte ramaskrik forrige uke, da selskapet kunngjorde drastiske endringer til betalingsmodellen for sin populære spillmotor. Krav om betalinger for hver installering av et Unity-spill ble møtt med massiv kritikk fra utviklere, og mange kunngjorde planer om å flytte spillene sine over på andre motorer.

Selskapet har tatt til seg kritikken og la fredag frem en ny løsning, med mindre avgifter uten at installeringsavgiften forsvinner helt. Flere utviklere har sagt seg fornøyde med den nye planen, mens andre har mistet tilliten til Unity og er bekymret for fremtiden.

– Beklager

I et åpent brev la Unity Create-sjef Marc Whitten seg langflat.

– Jeg beklager. Vi burde ha snakket med flere av dere og vi burde ha tatt tilbakemeldingene deres i betraktning før vi kunngjorde de nye retningslinjene for installeringsavgift. […] Dere er det som gjør Unity så bra, og vi vet at vi trenger å lytte til dere og jobbe hardt for å vinne deres tillit, sa Whitten.

Artikkelen fortsetter nedenfor.

Under den nye modellen vil det ikke være noen installeringsavgift på spill utviklet med gratislisensen Unity Personal. Grensen på når utviklere må over på en annen lisens løftes også fra 100.000 til 200.000 dollar og kravet om at spill må ha en «Made with Unity»-logo når spillet starter opp fjernes.

Videre må spill tjene over en million dollar – 10,7 millioner kroner – over en 12-månedersperiode før installeringsavgiften trer i kraft. Utviklere som går over grensen får da et valg om de vil betale installeringsavgiften eller gi 2,5 prosent av inntektene til Unity.

Selskapet påpeker at det ikke lenger vil hente ut informasjon selv, men at alt går på egenrapportering fra utviklerne. Unity vil uansett sende regning for beløpet som er minst, enten det er installeringsavgiften eller inntektsfordeling.

Til slutt forsvinner også den tilbakevirkende kraften, så antall totale installeringer begynner først å regnes fra 1. januar. De som vil kan også holde seg på eksisterende versjoner av Unity-motoren, som har de gamle retningslinjene uten avgifter.

– Superakseptabelt

I kjølvannet av uttalelsen har utviklere tatt til sosiale medier for å dele sine tanker om den nye modellen. Utviklerveteran Rami Ismail er blant de som er positiv til endringene Unity nå introduserer.

– Vet du hva? Ved første øyekast tror jeg dette virker. Det er i realiteten en inntektsfordeling på 2,5 prosent for spill som tjener over en million dollar i året. Ingen tilbakevirkende kraft, stabilitet rundt støtte fra Unity i fremtiden, ingen automatisk innhenting av data. Jeg tror dette virker for alle bruksområder. Jeg skulle ønske de hadde gjort dette fra starten, fordi dette er superakseptabelt, sa Ismail på X (tidligere Twitter).

Han påpeker imidlertid at skaden i enkelte tilfeller allerede er gjort, og at det gjenstår å se hva det gjør med utvikleres tillit til Unity fremover. Han får selskap av Gregorios Kythreotis, spillsjef på Sable, som legger til at dette bare virker som en god løsning fordi den opprinnelige modellen var så håpløs.

– Dette ser bare ut som en fornuftig endring i vilkårene på fordi det første forslaget var så komplisert og latterlig. Det er en forbedring, men den er ganske rotete og de har ødelagt tilliten blant sine brukere.

Indiestudioet Aggro Crab – som står bak det kommende Another Crab's Treasure – mener på sin side at den nye modellen i det minste gjør det lettere for utviklere å gjøre ferdig prosjektene de holder på med nå.

– Er det perfekt? Nei, men nå kan vi i hvert fall gi ut spillene våre uten store bekymringer og så ta en informert avgjørelse for det neste spillet.

LES OGSÅ: Unity-kontorer måtte stenge etter drapstrusler »

Siste fra forsiden