Sniktitt

Uncharted: Golden Abyss

Vi har prøvd Drakes nye eventyr på PlayStation Vita.

LOS ANGELES (Gamer.no): Under E3 fikk vi muligheten til å leke med Playstation Vita. Men en ny konsoll er jo ingenting uten nye spill. Det kanskje største trekkplasteret så langt er Uncharted: Golden Abyss, og vi har fått spille det!

Et eventyr i lomma

Jeg må innrømme at jeg ikke ble en kjempefan av serien etter at Uncharted 2: Among Thieves kom ut for snart to år siden. Men jeg synes at det jeg har fått prøve av Uncharted 3: Drake's Deception virker svært lovende, og nå skal serien debutere på håndholdt konsoll.

«Her var det jaggu langt ned!»

Les også: Vi har testet PlayStation Vita!

Sony Bend, som tidligere har overført Resistance-serien til håndholdt med det relativt vellykkede Resistance: Retribution, har fått ansvaret for å gjøre det samme med Nathan Drake og Uncharted. Golden Abyss blir på mange måter den første store testen for den nye Sony-konsollen PlayStation Vita. Spillet finner sted før det første Uncharted-spillet, men den relativt korte 20-minutters demoen jeg fikk spille avslørte lite om historien i spillet.

Først og fremst ser spillet svært bra ut. Uncharted-spillene har alltid vært en estetisk nytelse. Selv om det vil være en overdrivelse å si at det er like flott som på PS3, ser dette ut som et Uncharted-spill. De gamle ruinene er flotte blant diverse vegetasjon, og Drakes svømmetur så også naturlig og lett imponerende ut. Om blikket ditt er på Drake som svinger seg oppover en gammel tempelvegg, eller ansiktene på fiendene dine som titter opp bak en rifle, er seriens visuelle kvalitet godt ivaretatt.

Du kan fort risikere å havne i en skuddveksling mens du enda er i klatreveggen.

Har det i fingrene

For det andre så føles dette som et Uncharted-spill. Utviklerne har studert formelen nøye. Like mengder klatring og skuddkamper kombineres med spenningsoppbyggingen vi kjenner godt igjen fra Hollywood. Sniking har blitt et viktig element i spillet. Jeg opplevde ved flere anledninger at Golden Abyss var svært vanskelig å spille dersom jeg forsøkte å løpe skytende gjennom brettene.

Med rolige bevegelser med den analoge stikken kunne jeg usett lure meg bak ryggen på fiender, og ved å trykke på dem på trykkskjermen tok Drake ut nevnte slemming uten at kameratene hans fikk med seg hva som skjedde.

Med sveip-teknologi blir det en smal sak å hoppe over en slik kløft.

Dette er ikke den eneste måten trykkskjermen brukes på. Helt til høyre har du en meny som lar deg velge skytevåpen og granater. Når du oppdager nye våpen, for eksempel på falne fiender, er det ved å trykke på dem at Drake plukker dem opp. En annen finurlig måte utviklerne har tatt i bruk denne teknologien på, er når Drake skal ut å klatre.

Få er vel like begeistret for å henge fra bare fingrene i gamle tempelvegger som den barske Uncharted-protagonisten. Du har fortsatt mulighet til å klatre på gamlemåten, hvor du hopper fra en kant til neste ved hjelp av stikka og knappene. Det nye er at du ved å sveipe fingeren din over skjermen kan tegne en sti som Drake skal klatre. Dette gjør klatringa enklere og mer effektiv, og er interessant bruk av de nye tekniske mulighetene til Vita. Samtidig synes jeg at det virker litt kjedelig. Det gjør klatringa ganske meningsløs, og jeg begynner å tvile på dette som et element i spillet.

Les også
Anmeldelse:

Skytevåpen til besvær

Mye av poenget med at PS Vita har to analoge stikker er at action- og skytespill skal kunne fungere på samme måte som på storebror Playstation 3. Jeg synes at skytinga fortsatt er litt klønete. Selv om den nye stikka gjør at det glir bedre, så føles det litt upresist og minner litt for mye om nevnte Resistance: Retribution. Nå synes jeg ikke at skytinga har vært det beste salgsargumentet for de forrige Uncharted-spillene heller, så kanskje det fortsatt er litt for tidlig å si om den litt klønete siktinga skyldes begrensninger på konsollen eller bare er en svakhet ved spillet.

Flotte vanneffekter og fine figurdetaljer på Nathan Drake.

Når du kaster de vanlige skytevåpnene til fordel for ei snikskytterrifle endres også skuddmodusen. Nå blir hele skjermen et stort sikte, og ved hjelp av Sixaxis-teknologien flytte du siktet ved å bevege hele konsollen. Dette er i utgangspunktet stilig, men jeg synes det var svært vanskelig å få kontrolleren til å gjøre det jeg ville.

Man kan alltids trekke mine snikskytterevner i tvil, og også argumentere for at det skal være vanskelig å treffe en gubbe mellom øynene fra flere hundre meter. Jeg synes uansett at dette også virket litt klønete. Hvordan jeg skal få det til på en trang buss i bevegelse kan jeg i hvert fall ikke se for meg.

Konklusjon

Golden Abyss viser noen svaktheter ved første øyekast, men de fleste kan trolig kokes ned til utviklerens entusiasme for de nye teknologiske mulighetene PS Vita tilbyr. Dette spillet kommer til å være et av de første storspillene på konsollen og det er forståelig at utviklerne ønsker at spillet skal vise alt hva Vita har å by på. Likevel er det nok til spillets beste om de sette seg ned og ser på de tekniske løsningene de har valgt og luker ut dem som ikke fungerer.

Det største ankepunktet er ved skytingen som ikke virker så nøyaktig som jeg synes at den burde være. Med to analoge stikker som virker solide, burde det etter min mening være mulig å lage en bedre skuddvekslingsopplevelse enn det jeg fikk servert i Golden Abyss.

Det finnes likevel gode grunner til å være optimistisk på spillets vegne. Spillet ser veldig bra ut, og konsollen leverer spillet knirkefritt. Grafisk så lever det ikke helt opp til Uncharted 2: Among Thieves, men jeg tror det tåler en sammenlikning med Uncharted: Drake's Fortune. Den gode Uncharted-følelsen er ivaretatt, og det virker ikke som om utviklerne har spart noe på kruttet, selv om dette er et håndholdt spill. Det er en stund til vi får det ferdige spillet mellom klypene, så med noen velvalgte endringer kan Golden Abyss bli et ordentlig bra spill og en god reklame for Sonys nye konsoll.

Siste fra forsiden