I den siste tiden har en rekke store MMORPG-titler blitt kansellert, og nå må tilhengere av sjangeren finne seg i å se enda et lovende spill bli droppet. Denne gangen er det Ultima X: Odyssey som har fått smake sparekniven. Electronic Arts, som står bak prosjektet, forteller at ingen vil miste jobben på grunn av denne beslutningen, og at de ansatte som jobbet med den neste Ultima-tittelen vil få jobbe med eksisterende Ultima Online-prosjekter.
Electronic Arts forteller at grunnen til kanselleringen var at selskapet ønsker å fokusere ressursene sine på Ultima Online, MMORPG-spillet som opprinnelig ble lansert i 1997, og som fremdeles har en lojal brukergruppe. EA vil blant annet kunngjøre en ny ekspansjonspakke senere denne månen, og de jobber dessuten med et nytt og hemmelig UO-prosjekt.
I følge produsenten for spillet, David Yee, var det ingen lett beslutning å kansellere spillet, men han er sikker på at dette var den rette avgjørelsen. Han ønsker også å takke tilhengerne og håper at de vil fortsette å støtte opp om franchisen i fremtiden.
Vi frykter nok imidlertid at mange av tilhengerne vil bli rimelig skuffet over at Electronic Arts velger å fokusere på en syv år gammel tittel fremfor å satse på noe nytt. Det gjenstår naturligvis å se hva det nye og hemmelige UO-prosjektet er, og om det kan puste nytt liv inn i dette aldrende MMORPG-spillet.