VVVVVV – Morsomt og fengslende
Du er om bord i et romskip, men plutselig går noe galt, skipet må evakueres, mannskapet skilles som følge av en svikt i systemet – og i rollen som romskipets kaptein er det du som må være den eventyrlystne og finne de andre en etter en.
Dette er et plattformspill hvor du ikke blir gitt muligheten til å hoppe, men hvor du i stedet kan snu opp-ned på tyngdekreftene. Dermed blir du nødt til å manøvrere deg gjennom kartene ved å bruke dette på stadig nye utfordrende og kalkulerte måter for å unngå fellene du risikerer å støte borti.
Hvis du har lyst til å prøve spillet kan en demo lastes ned til både PC og Mac. Om du kommer deg helskinnet gjennom de to brettene bør du absolutt vurdere å gå for fullversjonen.
B.U.T.T.O.N. – "Wild Card Award"
Vinneren av den uspesifiserte kategorien var spillet B.U.T.T.O.N. også kjent som ”Brutally Unfair Tactics Totally OK Now”. Om det ikke var helt fristende å måtte dra til San Francisco for å spille et spill, men du samtidig setter pris på spill som får deg opp fra godstolen, så kan dette være aktuelt å se nærmere på sammen med vennegjengen.
Spillet er et selskapsspill hvor en knapp til hver spiller er alt som trengs. Spillet kommer til å be deg, og dine snart brutalt urettferdige venner, om å gå bort fra skjermen for å gjøre diverse oppgaver, for eksempel å bevege deg tilbake til kontrolleren i sakte film. En melding på skjermen vil så forklare hvordan vinneren skal kåres – for eksempel ved at det er om å gjøre å holde inne sin knapp i et bestemt antall sekunder, eller ved å hindre de andre fra å trykke inn ens egen knapp.
En Xbox 360 eller en PC – i tillegg til en, to eller tre motspillere i samme rom – vil være nødvendig for å spille dette spillet.
A Slow Year – Virtuos-prisen og "Vanguard Award"
A Slow Year var den heldige vinner av to priser og er utviklet primært til den over 30 år gamle konsollen Atari 2600. Spillet blir omtalt som et diktspill, hvor evnen og lysten til å observere bør være sterk.
Den ene av prisene som spillet mottok blir gitt til spill hvor bare en person har utviklet spillet og dermed viser stor evne til å mestre alle delene av spillutviklingsarbeidet. Den andre prisen belønnes de spillene som virkelig utfordrer spillmediet og dytter på grensene for hva det interaktive mediet kan være og gjøre.
"A Slow Year" er fire minispill, et for hver årstid, hvor du mye av tiden bare skal observere. Til hver årstid er det dessuten forbundet en enkel handling som skal gjennomføres en eller flere ganger.
Spillet skal komme, sammen med en bok, til Atari 2600 i løpet av året. I tillegg vil spillet være spillbart i Atari-emulatorer til ulike plattformer, inkludert Windows og MacOS.
Groping in the dark – "Jury Award"
Igjen ser det ut til at vi har å gjøre med et spill som ønsker å blande de mer tradisjonelle kunstneriske opplevelsene med den interaktiviteten videospill legger til rette for. I spillet er du en jente som våkner opp og oppdager at hun er kidnappet. Spillet handler videre om fasen hvor hun bestemmer seg for å flykte og hvordan hun går frem for å klare det. Ifølge spillets hjemmeside består spillet av bevegelig tekst som knytter sammen fortellingen og spillerens handlinger.
For å finne ut konkret hvordan det fungerer og hjelpe jenta med å finne veien hjem må vi nok fortsatt vente en stund til. Spillet blir utgitt til PC og alt som trengs utover dette er en mus.
Pioneren Tim Schafer
I år ble det for første gang ved Indiecade delt ut en pris til den som gjennom sitt liv har gjort seg spesielt bemerket innenfor spillmediets verden. Årets vinner er Tim Schafer som dermed anses å være en pioner og banebryter innenfor faget.
Han er mest kjent for å være en glimrende historieforteller med god sans for humor. De mest kjente eksempelene er de to første Monkey Island-spillene, Psychonauts og Brütal Legend. Siden han forlot Lucasarts har han vært sjef i det nokså uavhengige utviklingsstudioet Double Fine Productions som han stiftet i 2000. Svært nylig publiserte de det lille Halloween-spillet Costume Quest gjennom Xbox Live Arcade og Playstation Network.
- Les også: Monkey Island-skaperne sammen igjen
- Les også: Valve-grunnlegger får pris
Retro Grade – Publikumsfavoritten
Det var ikke bare juryen som delte ut priser, publikum som var tilstede fikk også velge ut sin favoritt. Det spillet som kapret publikums interesse aller mest var det fargesprakende rytmeskytespillet Retro Grade. Ordet rytme fikk deg kanskje til å lure? Vel, i spillet trenger du ikke lenger bekymre deg over å redde verden, det har nemlig allerede blitt gjort. Problemet ligger i at tiden i verdensrommet nå går i revers.
Dermed blir du rett og slett bedt om å spille spillet baklengs. Du må unngå fiendens kuler, samtidig som du må klare å posisjonere deg slik at du klarer å fange opp de prosjektilene ditt romskip skjøt ut før du reddet verden.
Spillet kommer en gang i 2011 til Playstation Network.
Sixteen Toons – Finalistenes valg
Finalistene til prisene som ble presentert her fikk også velge ut sin yndling blant de innsendte bidragene. Valget falt på Sixteen Tons som er et spill man må spille utenfor skjermen, med sosiale og strategiske variabler å ta hensyn til.
I spillet eier man to fargede brikker som begge kan bytte plass med brikkene diagonalt rett overfor eller de to nærmeste nabobrikkene. Vinneren er den som klarer å få sine brikker til å stå samlet. Utfordringen ligger i at andre spillere kan kjøpe din flyttetur fra deg – og du er nødt til å akseptere det høyeste budet. Da kan de bestemme ditt trekk.
Spillet er ikke tilgjengelig digitalt, men er noe du lett kan sette opp i din egen stue. Reglene finner du på hjemmesiden.
Humans vs Zombies – Barnas valg
Alle barna som var på festivalen ble også spurt om de kunne peke ut sitt favorittspill blant de som ble presentert under arragementet. De mente Humans vs Zombies var det aller beste, et spill – eller en lek – som krever et stort område, mange spillere og en del tid.
Alle deltakerne starter som normale mennesker, med unntak av en person, som er en zombie. Alle menneskene må passe seg for zombien hvis de vil unngå å selv bli gjort om til en levende død. Man kan forsvare seg mot zombier ved å kaste sokker eller skyte med trygge lekevåpen. Etter som tiden går vil mengden zombier naturligvis bli større og større.
Har du lyst til å organisere en slik lek? Det kan du lese mer om her.
Hva tror du om vinnerne? Var det noen spill som fanget din interesse? Del det med oss i kommentarfeltet!
- Les også: Beste norske indie-spill kåret
- Les også: Her er finalistene i IGF
- Les også: Feature: Vi oppsummerer spillåret 2009
(Kilder: Indiecade.com, Indiegames.com, Mygaming.co.za)