GoatUp
Sjanger: Simulasjon
Pris: 14 kr
Type: iPhone
Utvikler: Llamasoft
Kan kjøpes her
Jeff Minter har vi skrevet om før, blant annet anbefalte vi hans iOS-spill Deflex i juli. Han er så smått blitt en legende i det britiske utviklermiljøet, og én ting blir man i hvert fall enig om – Minters spill er unike. De er ikke som noen andre spill der ute. Han har funnet seg til rette i sitt eget uttrykk, hvor forskrudd det enn måtte være.
GoatUp er Minters forsøk på å lage et loddrett plattformspill, à la Doodle Jump eller Icy Tower. Som de andre iOS-spillene til Minter, er det delvis basert på ting han laget eller spilte da han var yngre. I dette tilfellet er det Canyon Climber, og Spectrum-klassikeren Miner 2049er han har latt seg inspirere av.
De illsinte geitene du skal unngå i Canyon Climber, er blitt til heltene i GoatUp. Du skal lede en av dem, byks etter byks, opp til så mange plattformer som mulig. Mange av omgivelsene tar tematisk inspirasjon fra andre retrospill, både i grafikk og lydbilde. De som kjenner ZX Spectrum godt vil nok få en mimreopplevelse av de store her.
Geiten styrer du ved å vippe til siden, og å trykke på skjermen for å hoppe. Som med all vippestyring tar det litt tid å venne seg til, men heldigvis er det ikke mye presisjon som skal til for å lykkes. Ved å holde fingeren på skjermen kan du gjøre enorme byks oppover, og det er lett å komme seg ut av situasjoner som ville vært håpløse i andre loddrette plattformspill.
Visuelt er dette like skakkjørt som Minotron, Minotaur Rescue og Deflex. Det er som en grusom syretrip gjennom tidlig spillhistorie og åttebits estetikk. Alt fra smilefjes til Iraks nasjonalflagg kommer inn som «power-ups» eller poeng. Kremtoppen på denne absurde kransekaka er ekstralivsystemet. Ved å «kysse» andre geiter, får du nemlig killinger (!) som henger som en flokk etter deg. Disse gir deg en ny sjanse om du kommer borti en fiende.
Jeg legger ikke skjul på at det er mer forundring enn beundring som gjør at jeg kjøper Minters spill. Men mannen, trass sitt syreforstyrrede sinn, har god teft på det spillmessige og evner å lage enkle arkadekonsepter som holder mål i lengden. GoatUp fenger like godt som de andre gode spillene i sjangeren gjør, og når det styrer unna den ellers ganske glorete estetikken som preger slike spill blir det plutselig mye mer spiselig.
7/10
Warblade
Sjanger: Arkade
Pris: 7 kr (iPhone), 7 kr (iPad)
Type: iPhone, iPad
Utvikler: EMV Software
Kan kjøpes her
HD-versjonen
Lite-versjonen
Vi har hatt fokus på norske iOS-spill tidligere i denne artikkelserien. Av økonomiske årsaker er det ikke mye som blir produsert av spill her til lands, men de lave utviklingskostnadene for iOS og mobilutvikling gjør inngangsporten bredere enn den ellers er. Tidligere i uken skrev vi blant annet om Markus Jahnsrud, en femtenåring som har laget og utgitt sitt eget spill på App Store. Mye tyder på at iOS kan bli et viktig arnested for utviklertalenter i Norge.
Edgar Vigdal fra Sogn og Fjordane hører til blant de få nordmenn som har gjort det skarpt‚ også kommersielt, på App Store. Vigdal, som har bakgrunn fra demomiljøet på åtti- og nittitallet, lanserte i sin tid shareware-spillet Deluxe Galaga for Amiga. Det ble siden lansert gratis på PC under tittelen “Warblade”, og Vigdal har nå laget en iOS-konvertering av spillet.
Warblade/Deluxe Galaga er et skytespill av den virkelig gamle skolen, av typen du kunne funnet på en samle-CD for shareware på nittitallet. I all hovedsak er det en oppdatert versjon av Namco-klassikeren Galaga, med minispill, forhåndstegnet 3D-grafikk og dugelig arkadestil. Skipet ditt ligger festet i bunnen av skjermen, og du skal unngå kuler, fiendeskip og meteorer i motsatt flyveretning.
Høydepunktet i spillet er alle oppgraderingene du kan få underveis. Etter hvert som du kommer gjennom fiendebølgene, får du penger du kan bruke på å kjøpe kjappere skip, bedre kanoner og andre ting som gjør det lettere å spille. Det kommer godt med, for bølgene senere uti spillet blir tøffe og stadig vanskeligere å håndtere.
Dessverre er det litt lite variasjon i omgivelsene. Spillet foregår utelukkende i ytre verdensrom, og bakgrunnen forblir den samme gjennom alle bølgene. Det kan også bli litt kjedelig å spille gjennom de enkle førstebølgene igjen og igjen for å komme til de vanskeligere. Her savnet jeg noen tilfeldig genererte bølger for å krydre opplevelsen litt.
Men ellers er dette solid arkadeunderholdning, og er du ute etter et Galaga-spill får du knapt bedre enn dette. Spesielt likte jeg at du får avbrekk fra skytingen med minispill, som «finn to like» eller en variant der du skal unngå imøtekommende meteorer så lenge du klarer. Og om du er skeptisk, er det ingenting som står i veien for å prøve lite-versjonen, som er tilgjengelig for iPhone til kroner null.
7/10