DrawRace 2
Sjanger: Gåtespill
Type: iPhone/iPod, iPad
Pris: 7 kr (iPhone/iPod), 21 kr (iPad)
Utvikler: Redlynx
Utgiver: Chillingo
Kjøp her.
Kjøp HD-versjon her.
Min store skam i livet er at jeg aldri lærte meg å kjøre da jeg var yngre. I godt voksen alder holder jeg nå på å øvelseskjøre, og etter mange kvalte motorer og nestenulykker sitter jeg av og til bak rattet og tenker «kunne ikke dette vært enklere»? «Hvorfor må det være så vanskelig?». «Hvorfor kunne det ikke vært så lekende lett som i DrawRace?».
DrawRace-serien er laget av finske Redlynx, teamet bak 2009s store overraskelse til Xbox Live Arcade: Trials HD. Dette er ikke et kjørespill, ei heller et gåtespill om man på død og liv skal plassere dem i en bås. Du styrer ikke bilen aktivt, men tegner en rute for den isteden. Avhengig av hvor raskt eller langsomt du fører fingeren bortover, tilpasses farten til bilen. På den måten kan du få den til å sakke ned i en sving, for så å øke farten på strake veistrekninger.
Det minner litt om Anomaly Warzone Earth, som vi har skrytt mye av i andre artikler. Som i Anomaly Warzone Earth består spillet av en aktiv planleggingsfase og en mer passiv utføringsfase. Annet enn å gi bilen litt ekstra fart med en turbo, er du mer eller mindre redusert til tilskuerstatus når du ser bilen kjøre langs ruten du har tegnet for den. Men utfallet er langt fra forutsigbart. Alt fra føre og grep til hastighet spiller inn, og det er slett ikke godt å si hvordan løpet ender opp til slutt.
Enspillerdelen er gedigen, og tar mange timer å spille gjennom. Om du er fysen på litt konkurranse, går det også an å spille mot andre, enten på Internett eller ved å sende dingsen på rundgang med venner i samme rom. Det jeg prøvde mest av var «World Championship», en nettmodus der du konkurrerer mot de beste rundetidene til fire tilfeldig utvalgte spillere. To under ferdighetsnivået ditt, og én over.
Denne typen spilling, kalt «asynkron flerspiller», fungerte overraskende bra, og jeg brukte flere timer på å danke ut den ene finnen etter den andre på min ferd oppover rankinglisten. Eenspillerdelen er ikke fullt like spennende, og kan bli litt monoton og ensformig om du spiller lenge av gangen. Du er nemlig nødt til å gjennomføre mange av brettene flere ganger, mot flere motstandere, for å kunne avansere til neste cup. Her kunne det med fordel ha blitt klippet bort noen brett, men ellers er dette suverent god valuta for pengene. Særlig flerspillerdelen kan man ha det mye moro med.
8/10
Hard Lines
Sjanger: Arkade
Pris: 7 kr
Type: iPhone
Utvikler: Spilt Milk Studios
Kjøp her.
De siste årene har vært tøffe for den britiske spillbransjen, som har slitt med stygge konkurser og nedbemanninger i hopetall. Men om selskapene går til grunne, dør ikke karrierer nødvendigvis av den grunn. Av mannskapet som måtte hoppe av fullriggerne Realtime Worlds og Bizarre Creations, er det ikke rent få som har bestemt seg for å seile to- og trespann i sjark isteden. Slikt blir det iPhone- og Facebook-spill av.
Hard Lines er laget av Spilt Milk Studios, som består av to tidligere ansatte hos APB-utvikleren Realtime Worlds. Det ligner mobilfavoritten Orm, eller lyssykkelløp ala Tron. Kanskje en blanding av begge. Det er et arkadespill badet i glitrende neon, dynket i erkebritisk tørrvittighet og lakkert med blodharry nittitalls drum 'n bass. Om dette var 1998, hadde man kunne funnet Hard Lines på demo-cden til et lugubert britisk PC-blad. For meg er dette nok til å sikre i hvert fall en syver.
Du styrer altså en lysende linje rundt på et rutenett. Rundt om på rutenettet er det strødd små objekter som du skal spise. Kolliderer du med veggen eller deg selv, er det slutt. I flere spillvarianter kommer det også andre lysende linjer inn på rutenettet, og de skal du helst ikke kollidere med heller. Men kolliderer de med deg får du poeng, og de er det om å gjøre å sanke så mange av som mulig.
Klassisk arkadespill med andre ord, men med grafikken, finessen og brukervennligheten til et moderne spill. Tenk Pacman DX, så er du ganske langt på vei. Totalt seks varianter av Orm og lyssykkelløp står på menyen, krydret med ulike tidsfrister og begrensninger. Min personlige favoritt var «Gauntlet», der du får bryne deg på et geometrisk anarki av fiendtlige linjer i en alles kamp mot alle (se bilde).
Hard Lines kom ut i juni, og er slikt sett det eldste spillet blant ukas anbefalinger. Det har vært på telefonen min siden det kom ut, og mellom alt det andre jeg holder på med, har jeg likevel funnet ca. 10–20 minutter i uken til å spille det. Nostalgisk sjarm til side, er det noe utrolig forfriskende over et spill som bare sender deg rett ut i det, uten å bry seg med kalkulert progresjon, brettrangering, mikrotransaksjoner eller noe av det andre som har blitt så vanlig på App Store.
8/10