Anomaly Warzone Earth
Type: iPhone, iPad
Sjanger: Strategi
Pris: 14 kr (iPhone), 28 kr (iPad)
Utgiver: Chillingo
Utvikler: 11bit Studios
Kjøpes her (iPhone) eller her (iPad)
Anomaly har tidligere kommet ut til Steam og Mac, og fikk en velfortjent plass i vårt nedlastbare perlekjede for første uka i juli. Joachim ga det en sterk anbefaling den gangen, en anbefaling jeg kan gjenta for iOS-versjonen, som er langt billigere og minst like bra. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er en av de beste iOS-utgivelsene overhodet.
Spillet er laget av polske 11bit Studios, en gjeng utviklere med bakgrunn fra CD Projekt, mennene bak årets rollespillsuksess The Witcher 2. «Omvendt tårnforsvar», er nøkkelbegrepet her. Det har altså kommet en invasjon fra ytre verdensrom, og de invaderende har satt opp tårn. Tårn du skal rive ned med seks forskjellige enheter.
Disse enhetene styrer du ikke aktivt. Du planlegger ruten deres gjennom kartet, og ser dem i fugleperspektiv mens konvoien ruller/tråkker seg gjennom veien du har satt opp for den. Langs veien er det tårn, som har ulike styrker og svakheter som må tas hensyn til i den strategiske fasen av spillforløpet. En tårntype du blir presentert for tidlig i spillet, for å ta ett eksempel, gjør stor skade men skyter bare rett frem. Logisk nok må du da unngå å sende enhetene inn på lengre strekninger der de kjører rett mot tårnets laserkanon.
Det taktiske elementet kommer inn i form av hjelpemidler og oppgraderinger. Du kan reparere enhetene dine fortløpende, eller legge ut et røykteppe slik at tårnene ikke får siktet skikkelig. Langs veien finner du valuta, som du kan bruke til å oppgradere enhetene eller kjøpe nye hvis du mister noen eller trenger ekstra sprengkraft. Til tross for at alt går på autopilot, er det hektisk som fy i kampens hete. Det er tre vanskelighetsgrader, og alt over den laveste stiller strenge krav til både strategisk forståelse og taktisk besluttsomhet.
Produksjonsverdiene i Anomaly Warzone Earth er ekstremt høye. 3D-grafikken og lydbildet er blant det beste som er å finne på App Store akkurat nå. Overraskende nok er det også kompetent stemmeskuespill å spore her, samt en helt grei historie som tilfører det lille ekstra som skal til for at man orker å spille seg gjennom noen etter hvert ganske lange og krevende baner.
Dette er et av de sjeldne spillene der alt stemmer, og jeg rett og slett ikke har noe særlig å utsette på det. Dessverre fikk jeg ikke muligheten til å teste iPhone-versjonen, men etter det jeg har forstått er det en nesten like god opplevelse der. Det er utfordrende, rent teknisk fungerer det utmerket, grensesnittet er lett å forholde seg til og de mange brettene gir underholdning i timesvis. Anomaly Warzone Earth er rett og slett et must for alle med en iOS-dings, og jeg håper det blir møtt med den suksessen det fortjener.
iPad: 9/10
Avadon: The Black Fortress HD
Type: iPad
Sjanger: Rollespill
Pris: 70 kr
Utgiver: Spiderweb Software
Utvikler: Spiderweb Software
Kjøpes her
Nå er det nok, noen må si stopp. Det burde vært nedlagt lovforbud mot seksbokstaversnavn som begynner med «A» og slutter på «on». Prøv hvilken som helst tilfeldig kombinasjon og jeg kan garantere deg at noen har brukt det som spilltittel eller navn på en rollefigur. Straff synderne med to års fengsel og millionbøter. Bare spar Jeff Vogel, er dere snill. Han er for god en mann til å straffe. Det faktum at han finnes, at han kan forsørge kona og ungene sine ved å gjøre det han gjør, gir meg håp for fremtiden.
Vogel er en soloutvikler som jobber gjennom enmannsfirmaet Spiderweb Software. I årenes løp har han jobbet seg fra en ultranisje med egenutviklede shareware-rollespill til Mac, til å bli del av den gryende indiebevegelsen som nå gjør suksess på nedlastbare plattformer. Spillene hans minner om tomme colaflasker og skjegg fylt av pizzarester, om du skjønner hvor jeg vil hen. Det er rollespill av den gamle skolen, med tall, systemer og valg å ta stilling til.
Avadon, det siste i rekken, er fra før av kommet ut til Mac, Vogels yndlingsplattform. Det kom også nylig ut på Steam, for de som er interessert i å spille det på PC. Du spiller en ung rekrutt som tjener fortet Avadon. Organisasjonen som holder hus der er et slags fantasy-Nato, en forsvarsallianse dannet av fem nasjoner som befinner seg i et usikkert politisk ekvilibrium. En rekke uforklarlige hendelser truer med å forstyrre balansen, og alliansen står i fare for å rakne. Dermed er det opp til deg å finne ut hvem eller hva som står bak.
Bortsett fra kunsten, er omtrent alt i Avadon gjort av en mann. Vogel har etter hvert blitt ganske flink til å skrive, og det er utrolig hvor god kvaliteten er med tanke på at han har programmert spillet i tillegg. Språket hans er enkelt, upretensiøst og uproblematisk å forholde seg til. Historien i seg selv er spennende, om litt lineær og flosklete av og til, men også beskrivelsene og samtalene du har er sjeldent lesverdige.
Du spiller som én av fire klasser, og styrer rollefiguren rundt på et isometrisk kart med noen kompanjonger på slep. Grensesnittet fungerer greit, og jeg satte særlig pris på at man ikke trenger å finstyre kompanjongene, og at de selv finner veien etter hovedfiguren. Dessverre er skrollingen ganske hakkete, og det opplevdes tregt til tider på brettet mitt. iPad 2 skal visstnok gi bedre ytelse her.
Det mangler ikke på verken spilletid eller omfang her, men jeg savner frynser og utbroderinger. Avadon er, av naturlige årsaker, ikke i nærheten av den barokke innholdsrikdommen i rollespill laget av grupper med forfattere og designere. Vogel har nok gjort klokt forretningsmessig i å begrense utviklingsprosessen til seg selv og utflagget frilansarbeid, men den spartanske utformingen gjør at jeg ikke klarer å fordype meg i verdenen hans på samme måte som jeg gjør i for eksempel Biowares spill.
Det har lenge blitt etterspurt iOS-utgaver av Infinity Engine-klassikerne som Planescape: Torment og Baldur’s Gate. De kan vi nok se langt etter, av flere grunner. Om du, som meg, er glad i denne sjangeren, og er på utkikk etter et alternativ til iPad, gjør du klokt i å kjøpe Avadon. Det er ikke like bra som disse spillene, men for noe som nesten er som ettmannsspill å regne, kommer det overraskende nærme.
iPad: 7/10
Les også: Anbefalte iPhone- og iPad-spill (uke 32)
Les også: Anbefalte iPhone- og iPad-spill (uke 31)