Denne uka går vi litt tilbake i tid, og tar blant annet for oss to gode spill som kom ut i sommer, Avadon: The Black Fortress og Gesundheit! Av ferskere utgivelser kikker vi på enda en utgivelse fra de japanske simulasjonsgeniene i Kairosoft, samt en liten perle av et strategispill som alle burde unne seg.
Gesundheit!
Type: iPhone, iPad
Sjanger: Gåteløsing
Pris: 7 kr (iPhone), 21 kr (iPad)
Utvikler: Konami
Utgiver: Konami
Kjøp her (iPhone) eller her (iPad)
Første av ukas fire er Gesundheit!, en underlig liten sak som deiset ned på App Store med Konamis hjelp i forrige måned. Da hadde det vært under utvikling en god stund, først som et studentprosjekt, og deretter som et indiespill til PC før iOS-versjonen ble påbegynt. Dette verken ser, høres, eller kjennes som noe annet der ute.
Gjennomgangstema er snørr. Du styrer en grønn gris, som har blitt utstøtt fra resten av flokken på grunn av en særdeles kraftig høysnue. En dag, da en av jentegrisene kommer bort til deg med et lommetørkle, ser det ut til at kjærligheten skal overvinne alt. Men så invaderer en gjeng nifse monstre på jakt etter grisekjøtt.
Her er det du kommer inn. Selv om monstrene er glad i svin, er de enda mer glad i de store, saftige busemennene dine. Faktisk liker de snørr så godt, at når de får en klatt i nærheten, glemmer de alt annet de holder på med og bare springer i den retningen så fort de kan. Jobben er da å nyse taktisk, slik at de havner oppi feller spredd rundt om på førti labyrintaktige brett.
Skaperen, kanadieren Matt Hammill, har fra tidligere av jobbet som barnebokillustratør og tegnefilmkunstner. Det er en fantastisk verden han har skapt her, ulikt alt annet jeg har sett i spillformat. Illustrasjonene minner om dem småbarn lager, når de har masse entusiasme men ikke helt kontroll over hva de tegner. Du kan kanskje se for deg typen – skeive omriss fylt inn med ujevnt fordelt maling.
Men la deg ikke lure, dette er ikke et spill for barn. Fytti grisen så skummelt det er. Det er noe av det mest nervepirrende jeg har spilt siden System Shock 2. Hvis monstrene får øye på deg, går de inn i jaktmodus og stanser ikke før de har spist deg, eller sugd hjernen ut av den lille griseskallen din. Det er om å gjøre å komme seg ut av syne kjappest mulig, eller distrahere dem med en busemann.
Snørra sender du veggimellom langs brettet med en slags sprettertstyring. Når du trykker på grisen går du inn i skytemodus, der du kan justere banen til prosjektilet ved å dra bakover og velge retning. Hvis monstrene først er i hælene på deg har du lite tid til å sikte. Derfor blir det lett til at du bommer, og ender opp i griseparadis på ubarmhjertig vis.
Man må altså planlegge litt, og nettopp der kommer et sterkt innslag av gåteløsing. Det kommer mer elementer inn i bildet som kompliserer spillforløpet. Brettene får for eksempel knapper som åpner dører, eller små portaler som sender deg til en annen del av brettet. Monstrene kan aktivere knappene, snørr kan sendes gjennom portalene – det er en intern logikk her som gjør det lett å få teket på spillsystemet.
Da får det heller være at det er litt frustrerende noen ganger, og at det ikke er så lett å bedømme akkurat når et monster får øye på deg. Visuelt sett er Gesundheit! helt unikt, og definitivt gøy å spille også. Det gjelder iPad-versjonen, vel og merke. iPhone-skjermen er så liten at man ikke helt får den presisjonen man trenger til å komme seg gjennom de mer krevende brettene. Har du en iPad er HD-versjonen et must om du vil anskaffe deg dette spillet.
iPad: 8/10 – iPhone: 6/10
Mega Mall Story
Type: iPhone
Sjanger: Simulasjon
Pris: 28 kr
Utgiver: Kairosoft
Utvikler: Kairosoft
Kjøp her
Kairosoft programmerte seg inn i våre hjerter med Game Dev Story, som gikk som en farsott over samtlige spillsider og blogger i fjor. I min anmeldelse av Pocket Academy forrige måned skrev jeg at det virket som Kairosoft hadde valgt å vente noen måneder mellom spillanseringer. Det har de tydeligvis sluttet med, for mindre enn en måned etter har vi fått Mega Mall Story, antagelig for å ri litt på bølgen til Tiny Tower.
Som første av Kairosofts iOS-lanseringer foregår Mega Mall Story i et rent todimensjonalt perspektiv. Du skal bygge et kjøpesenter opp og til siden, etasje for etasje, og fylle det med butikker og fasiliteter. Disse tiltrekker kunder, som kjøper ting i butikkene dine og gir deg mer penger til å utvide kjøpesenteret. Rent visuelt minner det litt om oppsettet til Tiny Tower, men dette er et langt eldre spill, som i sin tid ble gitt ut til småtelefoner på det yrende japanske mobilspillmarkedet.
Og langt mer komplisert, må det nevnes. Mega Mall Story er kun for viderekomne, og kommer best til rette som del av et naturlig progresjonsløp fra de forrige lanseringene. Spillmessig har det flere likhetstrekk med Hot Springs Story, og om du har spilt det vil du kjenne igjen mange av systemene som durer og går under panseret. Det kommer investeringsforslag, høysesonger, nye butikker å legge til, rangeringer og ny plass å boltre deg på via tomteutvidelser. Nytt for Mega Mall Story er at butikker nesten fungerer som figurer i et rollespill. De har egenskaper, kan oppgraderes og går også opp i nivå.
Om butikkene er viktige, er kundene enda viktigere. De gir deg penger, selvsagt, men om de liker kjøpesentret får du også en annen, minst like viktig valuta: hjerter. Hjertene brukes til å kjøpe oppgraderinger og nye typer butikker og fasiliteter. Det, og at du kan få stamkunder, tilfører noe av den personligheten og menneskeligheten jeg syntes Hot Springs Story manglet.
Nå er det sånn med disse spillene at man gjerne sliter i starten. Det gjør du også her. Men tar det først av, tar det skikkelig av. De av dere som spilte Game Dev Story vil kjenne igjen følelsen mot slutten, der pengene ruller inn uavbrutt og du nesten ikke vet hva du skal bruke dem på. Det foregår ekstremt mye på skjermen til enhver tid, og det blir lett kaotisk og uoversiktlig om du spiller på iPhone. iPad er da å foretrekke, selv om spillet ikke er skreddersydd for det.
Dessverre er noe av magien borte hos Kairosoft. Mega Mall Story er ikke nærheten av å kjennes så sjarmerende annerledes som Game Dev Story. Det at lanseringen kommer så tett på den siste smaker av kremmerånd, og jern som må smis før de blir kalde. Men det blir kanskje litt mye å forvente, og jeg skal ikke benekte at jeg hadde det gøy. På mange måter er det kanskje den mest forseggjorte simulasjonen Kairosoft har utgitt.
iPhone: 7/10