Etter invasjonen fra verdensrommet, som spilleren forhåpentligvis nedkjempet i UFO: Aftermath, har jordboerne funnet ut av hva som var de invaderende romvesenes hemmelige plan. Denne bestod i å dekke jordoverflaten med såkalt biomasse, i håp om at denne etter hvert ville danne sin egen bevissthet med enorme parapsykiske krefter.
Retikulanerne, som var fienden i UFO: Aftermath, viser seg å ikke være ekte representanter for deres rase - i stedet utgjør de en fraksjon som har kuttet all kontakt med resten av rasen og dratt til vår utkant av galaksen for å drive eksperimentene deres i fred. Planen var å bygge en enorm satellitt med sitt eget økosystem, hvor de skulle frakte restene av den menneskelige befolkningen mens eksperimenteringen holdt på nede på jordoverflaten. Men noe gikk fryktelig galt.
Hva dette "noe" er finner vi utvilsomt ut når UFO: Aftershock kommer i salg. Spillet vil bygge videre på det relativt vellykkede gameplayet i UFO: Aftermath, og inneholde en rekke nye teknologier og fiender. I tillegg ser det ut til at det økonomiske aspektet (basebygging, ressursinnsankning) får større plass i denne etterfølgeren, noe som mange spillere har etterlyst.
Rollespillelementene vil også gjøres dypere, og forhåpentligvis vil gameplayet bli litt mer strategisk enn det var i forgjengeren. I forbindelse med kunngjøringen av spillet har Cenega lagt ut en trailer (43 MB), som du blant annet kan laste ned herfra: