Ubisoft unngår uønsket oppkjøp

Selskapet inngår samarbeid med Tencent for å slippe unna Vivendi.

Illustrasjonsbilde fra Assassin's Creed IV: Black Flag.
Ubisoft

Etter over to år med usikkerhet tok Ubisoft denne uken tilbake kontroll over sitt eget selskap. Franske Vivendi har lenge truet med å kjøpe opp utvikleren – noe Ubisoft har håpet å unngå – men nå har partene blitt enige om å gå hver for seg.

Uønsket innblanding

Ubisoft-sjef Yves Guillemot kan senke skuldrene etter to år med usikkerhet.
Ubisoft

Det var først i februar 2016 at Ubisoft nærmest tryglet potensielle investorer om å øke sin aksjeandel i selskapet. Grunnen var at Vivendi – den tidligere eieren av Blizzard – sakte, men sikkert begynte å sikre seg aksjemajoritet og dermed kontroll over Ubisoft.

Studiosjef Yves Guillemot fryktet uønsket innblanding i selskapets daglige drift, og den potensielle effekten oppkjøpet kunne ha for hans ansatte. Med den nye avtalen slipper Guillemot imidlertid med skrekken.

I en pressemelding forteller Ubisoft at Vivendi selger unna samtlige av sine 30,5 millioner aksjer – som tilsvarer drøye 27 prosent av selskapet – for den nette sum av 19 milliarder kroner. Avtalen stipulerer også at Vivendi ikke får lov til å kjøpe seg inn igjen i Ubisoft i løpet av de neste fem årene.

Av de solgte aksjene kjøper Ubisoft selv ni millioner, Guillemot Brothers SE tar tre millioner, det kanadiske pensjonsfondet Ontario Teachers plukker opp 3,8 millioner, mens nesten ni millioner fordeles mellom mindre investorer.

De resterende 5,6 millionene går til den kinesiske spillgiganten Tencent, som med det inngår et langsiktig samarbeid med Ubisoft. Sistnevnte har imidlertid lært fra erfaringen med Vivendi, og som ledd i avtalen kan ikke Tencent overføre sine aksjer eller kjøpe flere enn det allerede sitter på.

Tar sikte på Kina

I en separat pressemelding kunngjorde Ubisoft at Tencent heretter skal drifte, publisere og markedsføre flere av selskapets største PC- og mobilspill i Kina. Ubisoft får dermed bedre og enklere tilgang på landets 500 millioner spillere:

– Tencent driver den største samlingen av nettbaserte spill i Kina og en av de største og mest aktive sosiale nettverkene i verden. Så denne avtalen bør bidra voldsomt til å øke synligheten for våre spill i Kina, uttalte Guillemot.

Nøyaktig hvilke spill som inkluderes i samarbeidet er foreløpig uvisst. Tencent-sjef Martin Lau sa imidlertid at han gledet seg til å bringe flere av Ubisofts «kreative og velkjente titler» til kinesiske kunder.

Ubisofts spill nyter stadig større popularitet.
Tidligere i år nådde The Division over 20 millioner spillere »

Siste fra forsiden