Under årets Game Developers Conference (GDC) viste Ubisoft frem prosjektet NEO NPC. Målet er å bruke generativ kunstig intelligens for å lage datastyrte spillfigurer du faktisk kan snakke med.
Via sine nettsider forklarer Ubisoft at dette i hovedsak er et eksperiment som er tidlig i utviklingsfasen. Det er Ubisoft Paris som pusler med NEO NPC, i samarbeid med Nvidia og KI-selskapet Inworld.
Det er forfattere som skaper figurene og gir dem ulike personligheter og replikker. Så bestemmer kunstig intelligens-programmet hvordan disse figurene reagerer på samtaler i sanntid.
Bak lukkede GDC-dører fikk utvalgte journalister teste tre forskjellige demonstrasjoner av teknologien. Her viste Ubisoft hvordan de datastyrte figurene kan føre samtaler, både i rolige omgivelser og mens det foregår andre ting rundt.
Som blant annet Gamesindustry.biz melder handlet en av demonstrasjonene om å planlegge et snikeoppdrag. Her fikk spillere bruke stemmen til å foreslå ulike strategier og fremgangsmåter, som NEO NPC-figuren Iron så vurderte som enten gode eller dårlige ideer.
Ifølge Eurogamer hadde demonstrasjonene flere begrensninger, der samtaler for eksempel ikke førte noen vei eller noen av figurenes svar ikke ga noen mening. Ubisoft påpeker imidlertid at NEO NPC kun er en prototype, og at det gjenstår mye jobb før teknologien faktisk kan implementeres i spill.
LES OGSÅ: Fire av fem spillutviklere bekymret for bruk av generativ KI »