Project Assassins utvikles av teamet bak Prince of Persia-trilogien, og ser ut til å være et rimelig ambisiøst prosjekt. Designfilosofien til utviklerne går ut på å bringe så mye realisme som mulig inn i spillverdenen, slik at det er lettere å spille for folk som ikke er kjent med de vanlige "reglene" som gjelder for spill.
Det betyr at når spillfiguren hopper, vil han ikke klare å hoppe lengre enn et menneske ville gjort det. Det vil heller ikke være mulig å snu seg i lufta eller "dobbelthoppe". Hvis han skal klatre opp en vegg, kan han kun gjøre det om det faktisk er noe å holde seg fast i. Kontrollsystemet er også laget så enkelt som mulig for nye spillere - ved å bruke den venstre stikken kontrollerer du bevegelser, og knappene styrer kroppsdeler.
Spillet kommer også med en rekke andre fiffige detaljer. Om du kommer borti en annen person i byen, vil spillfiguren din automatisk bruke hendene for å "flytte" personen ut av veien. Men om du løper gjennom byen som ei bølle, uten å ta hensyn til andres ve og vel, kan du regne med at folk reagerer og blir sure.
Sverdkamp er også realistisk, og for å sikre at spilleren dør hele tiden (en fulltreffer med et sverd er nok til å drepe deg), vil figuren din automatisk prøve å blokkere fiendens angrep, mens du kan fokusere på å angripe. Du får også tilgang til en hest, men det er ikke klart hvordan denne fungerer.
Ubisoft holder detaljer om spillets historie tett til brystet, men de vil utvilsomt røpe mye mer på årets E3-messe, som nærmer seg med stormskritt.