Red Steel er et førstepersons actionspill til Revolution, og som ventet benytter det seg av funksjonaliteten til Revolutions innovative kontrollsystem. Spillet lar deg kjempe deg gjennom en rekke ulike oppdrag, enten ved hjelp av et Katana-sverd eller tradisjonelle skytevåpen. Når du beveger kontrolleren, vil det valgte våpenet bevege seg på samme måte.
Spillet skal være rimelig brutalt, og i begynnelsen oppfordres du til å bruke våpnene dine på en nærmest overdreven måte for å kvitte deg med fiendene dine. Etter hvert forandres fokuset til å bli mer taktisk, slik at du må spare ammunisjon og prøve å ta ut fiendene med et enkelt skudd. Du vil også kunne spare livene til motstanderne dine ved å skyte dem i hendene slik at de mister muligheten til å bruke våpen mot deg.
Respekt skal visstnok være viktig, og hvis du overvinner fiendeledere uten å drepe dem, vil du belønnes med ekstra våpen, hjelp eller alternative ruter gjennom spillet. Du vil også få mulighet til å strategisk stoppe tiden, slik at du enkelt kan snu en vanskelig situasjon (men selvfølgelig er ikke dette noe du kan gjøre så ofte du vil; du må nemlig tjene en viss mengde "freeze shot"-poeng for å kunne gjøre det).
Etter hvert som du kommer deg gjennom spillet kan du lære nye bevegelser av våpenmestere, men også her må du få respekt for å oppnå noe. Ellers loves vi avansert kunstig intelligens og heftig grafikk, ødeleggbare spillmiljøer og svært intuitive kontroller. Red Steel ser ut til å være en lanseringstittel for Nintendo Revolution, og det er forventet at vi får offisiell informasjon om spillet i løpet av relativt kort tid.